سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

آسنایی با شعرا ، نویسندگان و هنرمندان شهرستان شاهرود و استان سمنان

دیداری با جناب آقای غلامرضا حاج محمدی موسیقی دان

خود را معرفی کنید     :

غلامرضا حاج محمدی ، متولد 1314 در روستای دهملای شاهرود . تحصیلات ابتدائی خود را در ناحیه کوهستانی شمشک و تهران و دوره متوسطه را در هنرستان عا لی موسیقی تهران به پایان بردم و با رتبه یک فارغ التحصیل شدم و موفق به دریافت بورس تحصیلی به مدت چهارسال از طرف وزارت فرهنگ و هنر جهت ادامه تحصیل در کشور آلمان گردیدم .

سال 1342 پس از پایان تحصیلات به ایران مراجعت کرده و در هنرستان عا لی موسیقی به تدریس سازشناسی پرداختم . دوره سازسازی  ( سازهای بادی چوبی و برنجی ) را نیز با موفقیت به پایان رسانیدم .

رشته تحصیلی من موسیقی به طور اعم ، آشنائی با نواختن کلارینت ( قرنی ) ، ویلن ، پیانو ، ترمبون و کلیه سازهای بادی و آلات ضربی ، سازشناسی ، هارمونی مقدماتی و دروس علمی می باشد .

14 سال در ارکستر سمفونیک تهران ، ارکستر اپرا نوازنده ترمبون و آلات ضربی و ارکستر فارابی رادیو ایران ( به رهبری شادروان مرتضی حنانه ) نوازندگی کردم .

کوک و تعمیر پیانو نیز از رشته های تخصصی من است که سال ها کوک و تعمیر پیانو های هنرستان ها ، رادیو و تلویزیون  ، دانشگاه ها و سایر موسسات را عهده دار بودم .

سال 1353 تقاضای انتقال به استان سمنان را نمودم و بعد از دو سال تلاش موفق شدم که به عنوان هنرآموز موسیقی به استان سمنان منتقل شوم .

آموزش موسیقی شاهرود ، دامغان و سمنان و سرپرستی موسیقی استان سمنان از وظایف محوله من بود .

اوایل انقلاب  ( 1358 ) تقاضای بازنشستگی کردم و با 24 سال خدمت بازنشسته شدم .

از چه سا لی فعا لیت های هنری خود را آغاز نمودید     ؟

من از سال چهارم متوسطه در سازمان پیش آهنگی ، آموزش موسیقی را به دانش آموزان شروع نموده و بعد از یکسال ضمن تشکیل کلاس های موسیقی در پرورشگاه ایتام امین آباد ، اقدام به تاسیس کلاس های موسیقی سازهای بادی و سپس ایجاد یک ارکستر هارمونی از کودکان 12 تا 18 سا له نمودم و سپس به سمت سرپرست موسیقی پیش آهنگی انتخاب شدم .

از همان سال ها در ارکستر سمفونیک تهران به رهبری آقایان : صافاریان ، هایمو تویبر ( رهبر اتریشی ) ، مرتضی حنانه و حشمت سنجری ، به نوازندگی پرداختم .

از جمله فعالیت های دیگر من ایجاد ارکستر هارمونی ( ارکستر میلیتر ) از نوجوانان پرورشگاه ، ساختن چندین ساز بادی ( فلوت و کلارینت ) در کارگاه سازسازی هنرستان ، تشکیل انجمن موسیقی در شاهرود ، عضویت در انجمن موسیقی استان ، تشکیل کلاس های موسیقی در واحد هنری ارشاد شاهرود ، اجرای چندین کنسرت با شرکت هنرجویان خردسال کلاس های موسیقی ارشاد ، تشکیل گردهمائی هنرمندان موسیقی استان ( تابستان 79 ) در شاهرود ، همکاری در برگزاری جشنواره های موسیقی استان و بالاخره ایجاد آموزشگاه موسیقی از سال 1383 تا کنون از جمله قسمتی از کارهای گذشته من بوده است .

برنامه آینده شما چه خواهد بود ؟

تربیت نوازندگان خوب و با صلاحیت

نشریه بامداد شاهرود به عنوان یک رسانه جمعی چه خدمتی می تواند به شما ارائه دهد ؟

وظیفه راهنمائی و ارشاد خانواده ها به عهده رسانه ها و مطبوعات است . من بارها از مسئولین محترم مصرانه خواسته ام خانواده ها را به نحو مقتضی ازطریق رسانه ها و مطبوعات راهنمائی کنند . پدران و مادران علاقه مندند که فرزندانشان و حتی خودشان موسیقی یاد بگیرند ؛ آنها حتی کوچکترین اطلاعی در این زمینه ندارند . نمی دانند چه رشته ای را انتخاب کنند . نمی دانند نزد کدام استادی که صلاحیت تدریس دارد آموزش ببینند . آنها به هر کس که می رسند سوال می کنند و با لاخره به اصطلاح نزد هنرآموزی می روند که نه مجوز تدریس دارد و نه جای مناسب برای تدریس و از همه مهمتر در رشته مورد نظر نیز کاملا بی سواد ! این علاقه مندان بعد از مدتی متوجه می شوند که به بیراهه رفته اند . تقاضای من از شما این است که از صاحبنظران بخواهید در این رابطه همکاری نمایند .

نشریه بامداد شاهرود : از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و با ما به صحبت نشستیید و از تجارب کاری خود با ما سخن گفتید ؛ بی نهایت سپاسگزاریم . ما برای شما و سایرعزیزان علاقمند ، آرزوی سعادت ، سلامت ، بهروزی و پیشرفت را داریم . به شما قول می دهیم ، تا در حد توان ، نسبت به درج برنامه های خوب شما در نشریه بامداد شاهرود همراه و همگام با شما باشیم .