سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

چگونه عالیترین اعتماد به نفس را به دست آوریم ؟ 

غلامحسین ریاحی

انسان پدیده زیبایی است که از عالیترین مقام در جهان هستی برخوردار است و سرآمد همه کائنات به حساب آمده است . تمام موفقیت‌های او به شناخت این مقام و منزلت است ، که آن را عزت نفس می‌گویند .

 

عزت نفس ، یک احساسی است که آدمی از خود دارد و آن بدین معنی است که   چقدر خود را دوست دارد و چقدر برای خود ارزش و احترام قائل است . عزت نفس اولین ایستگاه موفقیت است . تمام شخصیت انسان در راستای عزت نفس شکل می‌گیرد .

 

عزت‌نفس ، شاخص شجاعت و قدرت ابراز وجود است . به عبارت دیگر آنچه که به آدمی شکوه می‌بخشد و یک انسان را از بقیه افراد متمایز می‌سازد ، اعتماد به نفس است  .

 

خود را باور کنید تا همه جهان هستی شما را باور کند . خود را باور کنید تا دنیا بر شما لبخند زند و همه چیز بر وفق مراد شما شود . خود را باور کنید تا انسان‌های دیگر هم شما را باور کنند  .

 

اگر می‌خواهید ببینید که دیگران چه احساس و باوری از شما دارند ، کافی است ببینید که خودتان نسبت به خود چه احساس و باوری دارید و مطمئن باشید که دیگران هم همین احساس و باور را نسبت به شما خواهند داشت    .

 

مسأله عزت‌نفس دقیقاً مسأله خودشناسی است . انسان‌هایی که تصور خوب و درستی از خود ندارند ، نمی‌توانند عزت نفس و در نتیجه اعتماد به نفس خوبی داشته باشند .

 

حال سؤال این است که چگونه بایستی این شناخت را به درستی بدست آوریم . اگر شما یک لحظه به حقیقت آفرینش خود نظر کنید ، در می‌یابید که از چه جایگاه ویژه‌ای به نام انسان برخوردار هستید . برای روشن شدن این موضوع ، به داستان آفرینش توجه کنید : خدای رحمان پس از آفرینش آسمان‌ها ، زمین ، حیوانات و گیاهان ، اراده نمود تا پدیده متفاوتی بیافریند به نام انسان که اشرف مخلوقاتش باشد . خداوند اراده کرد که آینه‌ای بیافریند تا جلوه زیبای خود را در این آینه ببیند . در این راستا ، انسان را خلق نمود و کامپیوتر قدرتمندی درون او تعبیه کرد که با تعامل فکر و ضمیر ناخودآگاه خود هر کاری را که اراده می‌کند ، بتواند انجام دهد و لذا روح خود را در او دمید و بر خود آفرین گفت و این مبین مقام عظیم انسان است . در راستای این مقام و منزلت انسان ، هر گونه نا‌با‌ور‌ی ، بی‌هویتی ، یأس و ناامیدی ، فقر و ناتوانی ، افسردگی و تنهایی ، همه و همه با مقام و شکوه و قدرت آدمی منافات دارد . کافیست که شما در همین لحظه به این همه زیبایی وجود خود نگاه کنید و جایگاه خود را در جهان هستی بیابید و احساس عزت کنید و احساس کنید که خدای رحمان چقدر شما را دوست دارد و می‌خواهد که شما به عنوان اشرف مخلوقات در همه کارها موفق شوید و بدرخشید و زیبا زندگی کنید . شاید جالب باشد که به این جمله زیبای قرآن دقت کنید ، خداوند به انسان‌هایی که از عهده امتحان به خوبی و با سرافرازی بیرون آمده‌اند می‌فرماید : « یا اَیَتُها النَفسُ المُطْمَئِنه اِرجِعی اِلی رَبِک راضیَه مَرضیَه فَادْخُلی فی عِبادی وَ ادْخُلی جَنَتی» ، « ای نفس آرام و مطمئن برگرد به سوی پروردگارت در حالی که هم خدا از تو خشنود است و هم تو از خدا خشنود ، پس داخل شو در میان بندگان خوب من و داخل شو در بهشت من» یکی از نمادهای نفس مطمئنه همان اعتماد به نفس آدمی است که گویای این نکته است که سعادت دنیا و آخرت در گرو خودباوری و اعتماد به نفس است . از آنجایی که سازنده نظام باورها در وجود انسان همان ضمیر ناخودآگاه است ، لذا می‌توان گفت که اعتماد به نفس توسط این ضمیر ساخته می‌شود و یقیناً استواری این ساختار بستگی به آن دارد که چگونه این ضمیر را عالی هدایت کنیم تا هر لحظه به ساختن زیربنای نظام باورها اقدام کند  .

 

ضمیر ناخودآگاه نه تنها تمام اطلاعات را از محیط اطراف می‌گیرد و پردازش می‌کند و باور و روحیه می‌سازد ، بلکه هر توجه و اندیشه شما را به عنوان یک عامل ورودی به صورت یک سیگنال قوی و قدرتمند دریافت می‌کند و مورد ارزیابی و پردازش قرار می‌دهد و حاصل پردازش این سیگنال می‌تواند به عنوان یک عنصر تشکیل دهنده روحیه و باور ، بر پیکره‌ی نظام باورها و اعتماد به نفس شما نقش بگیرد . بطور مثال یک تشویق از سوی معلم ، مدیر، پدر و مادر می‌تواند دنیایی از اعتماد به نفس را در شما بسازد و در مقابل ، یک تنبیه و تحقیر از سوی آنان می‌تواند بخشی از نظام باورهای شما را تخریب کند و اعتماد به نفس شما را از بین ببرد  .