سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

معیارهای صحیح ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق

آیا زمان مناسبی را برای ازدواج در نظر گرفته اید ؟ آیا انتخاب مناسبی داشته اید ؟ آیا معیارهای درستی را برای ازدواج در نظر گرفته اید ...؟ صدها سؤال دیگر همواره در ذهن مرور می شود .          

اما نکاتی را که جوانان باید قبل از ازدواج رعایت کنند این است که در انتخاب همسر نباید شتابزده تصمیم بگیرند چون معمولاً ازدواجهای شتابزده نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت و شایسته است با طمأنینه بیشتری تصمیم گیری شود و بایست این انتخاب با پرس وجو و تحقیق کامل صورت گیرد ،

البته درست است که در اصطلاح عامیانه می گویند در کار خیر حاجت هیچ استخاره ای نیست که تشویق به عجله کردن است ولی این عجله باید زمانی باشد که شناختها و آگاهیهای لازم به دست آمده باشد و خوشبختانه ما امروز شاهد وجود کارشناسان و مشاوران صاحب نظر فراوانی هستیم که می توانند در جهت شناخت واقعی و انتخاب صحیح و راهنمایی در مورد خصوصیات فرد موردنظر، راهنمای خوبی برای زوجین در انتخاب درست باشند مثلاً اکثر قریب به اتفاق کارشناسان خانواده توصیه های ذیل را دارند :

قبل از شناخت یکدیگر ازدواج نکنید و برای تدین و اعتقادات مذهبی همدیگر اهمیت زیادی قائل شوید .

در کم سالی و به ازدواج زود هنگام و نسنجیده تن در ندهید .

درباره کسی که قصد ازدواج با او دارید اطلاعات کافی به دست آورید و به قدری تحقیق و تفحص کنید تا ازدواج با او برایتان ایده آل باشد .

 انتظارات همدیگر را در ازدواج خوب بشناسید .

با کسی ازدواج کنید که از نظر شما مناسب و دوست داشتنی باشد و از سلامت روانی و عاطفی و اخلاقی خوبی برخوردار باشد .

وقتی ازدواج کنید که نسبت به همسرتان مهر و عشق عمیق پیدا کرده باشید .

تنها در صورتی ازدواج کنید که بتوانید به ازدواجتان متعهد باشید و تعهدی برای همه مدت عمر داشته باشید و به یاد داشته باشید که در فرهنگ ما وقتی زن به خانه شوهر پا می گذارد به او می گوید با لباس سفید آمده ام و با لباس سفید خواهم رفت .

 نظر پدر و مادر و بزرگان بسیار مهم و سودمند و مورد نظر باشد و قبل از هرگونه تصمیم گیری به سخنان و توصیه های آنها به دقت گوش فرا دهید .

 زوجین باید شباهتهای بسیار نزدیک به هم در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشند .

 با اشخاصی که مسأله رفتاری و شخصیتی دارند و قابل اصلاح هم نیستند ازدواج نکنید .

 زیبایی ظاهری خوب است اما تأثیری در لیاقت یا عدم لیاقت ندارد و همواره معیارهای انسانی را ملاک قرار دهید از جمله شریف بودن ، دینداری ، پاکی ، صداقت ، لایق بودن و دانش .

 فرد موردنظر باید با گذشت باشد و فاصله زیادی از خود خواهی داشته باشد و اصلاً خود خواه نباشد و اگر رفتاری توأم با گذشت داشته باشد از صفات برجسته در اوست .

و ...

در نهایت با رعایت این اصول ازدواج شما موفق و در انتخاب همسر مسائل اساسی را رعایت کرده اید و به یاد داشته باشید که با انتخاب نادرست متضرر و با انتخاب صحیح و درست منتفع خواهید شد .

باید خاطرنشان کرد که یکی از مهارتهای مهم در امر ازدواج مطالعه و تحقیق زیاد درباره طرفین است و حقیقت این است که ازدواج موفق و سالم ، ازدواجی است که با به وجود آوردن یک محیط عاطفی بالنده و ایمن رشد سالم تمامی اعضای خانواده را تأمین می کند و ازدواجهای کارآمد و صحیح پیوند ارتباط بین زوجین را به صورت کاملاً صحیح به هم ارتباط می دهد و حتی در صورت بروز مشکلات و نقاط ضعف خود با همدیگر به صحبت می پردازند و حس هویت محکمی دارند و برای دیدگاههای ذهنی و احساسات طرفین احترام قائل هستند ضمن اینکه توانایی قبول عقاید و احترام گذاشتن به احساسات همدیگر را محترم می شمارند .

در ازدواجهای کارآمد نه تنها تفاوت بین زوجین منشأ درگیری و کشمکش نخواهد شد بلکه این تفاوتها ارج نهاده می شود و در ازدواجهای موفق زن و شوهر مدتها بر سر این موضوع که کدام درست است به بحث و نزاع نمی پردازند و در ازدواجهای موفق عواطف به صراحت و روشنی بیان می شود و روحیه حاکم بر ارتباط بین زوجین خوش بینانه و محبت آمیز است و در مقایسه با زوجهای ناکارآمد همدلی بین آنها به میزان بیشتری دیده می شود و زوجین از قدرت مسأله گشایی بالایی برخوردارند و در خاتمه می توان گفت که زوجین از یکدیگر انتظارات غیر واقع گرایانه نخواهند داشت .

به امید اینکه همه زوجها موفق و خوشبخت باشند .