سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

چگونه عزت نفس خود را بارورتر سازیم ؟ قسمت اول

غلامحسین ریاحی

خود باوری بر اساس خدا باوری

بر اساس تجربه و آزمایش های علمی و آموزه های دینی ، مهم ترین مانع پیشرفت انسان ، باورهای منفی است . شما برای رشد و کمال و موفقیت هیچ مانعی ندارید مگر باورهای محدود کننده که محیط و دیگران به شما تلقین کرده اند .  

 

راز موفقیت در چیست ؟

راز اصل موفقیت شما در باور شما است . باور کنید که شما شخصیت موفقی هستید . باور کنید که با حمایت خدای مهربان می توانید همه قله های رفیع موفقیت را فتح کنید و به مدارج دلخواه خود برسید .

 

خدای مهربان ، تمامی امکانات را برای اوج گرفتن شما در آسمان پیروزی و کامیابی در اختیار تان قرار داده است .

 

استارت پرواز شما باور شما ست . منتظر چه هستید ؟

پروفسور دایر می گوید : شما این توانایی را دارید که موقعیت خود را به میل و سلیقه خود انتخاب کنید . تنها کافی است که آرزوهای خود را به طور دقیق بشناسید و این حقیقت را بپذیرید که شما همان خواهید شد که می اندیشید . [1]

 

جان استوارت میل می گوید : انرژی کسی که به چیزی معتقد است ( آن را باور دارد ) برابر است با انرژی 99 نفر که فقط به آن علاقمند هستند . [2]

 

امام صادق ( ع ) می فرماید : هیچ جسمی در انجام آنچه قصد و اراده بر آن قوی باشد نا توان نیست . [3]

 

قصد و اراده بر اساس باور انجام می شود . در واقع امام می فرماید : اگر شما باور داشته باشید که موفق خواهید شد ، به جسم توجه نکنید ، جسم خود را با شما تطبیق می دهد . مهم این است که شما موفقیت خود را باور داشته باشید و اراده کنید آنچه را که می خواهید . همان خواهد شد .

 

در واقع زندگی انسان ، تجسم و تجلی باورهای اوست ، به همین دلیل پیشوایان دینی ، ما را از باورها و افکار منفی برحذر داشته اند ، زیرا تصورات منفی ، اعتماد به نفس را ضعیف می کند و در نتیجه استعداد ها نابود می شوند .

 

اعتماد به نفس چیست ؟ 

سرچشمه اعتماد به نفس ، خود باوری است . شما توانایی ، استعداد و مهارت هر کاری را دارید در صورتی که اعتماد به نفس داشته باشید .

اعتماد به نفس ، انرژی ، قدرت ، مهارت و همه امکانات لازم را برای موفقیت نهایی شما تامین و تضمین می کند . خود را باور کنید ، قدرتی را که خدای مهربان برای تسلط برکائنات به شما داده است باور کنید ، استعداد ها و توانایی های رسیدن به عالی ترین مراحل معنوی را باور کنید .

 

در واژه نامه ی اعتماد به نفس ، کلمه نا ممکن وجود ندارد ، به بیانی دیگر شما یا از عهده کاری بر می آئید و یا می توانید شیوه انجام آن را بیاموزید . عزت نفس در بارة ی ارزش های شماست و اینکه تا چه حد می توانید این ارزش ها را شکوفا کنید .

 

عزت نفس مقوله قابل تعمق و دشواری است . اگر عزت نفس شما نیرومند باشد از احساس خوبی نسبت به خود بر خوردارید و اگر حقیر و ضعیف ، باید احساس بد و ناگواری را نسبت به خود متحمل شوید . هر چه عزت نفس شما نیرومند تر باشد ، احتمال بهره مندی شما از توانائی های باطنی تان بیشتر است و هر چه ضعیف تر ، در بهره گیری از منا بع درون محدودترید .

 

میزان عزت نفس شما ریشه در تربیت و تجربیات دوران کودکی تان دارد . 

 

تو قائم مقام خدای رحمان هستی

از خود چه تعریفی داری ؟

تا کسی شناخت کافی به چیزی نداشته باشد ، نمی تواند تعریف کاملی از آن ارائه نماید . در اسلام بر خود شناسی تاکید زیادی شده است . امروزه نیز دانشمندان ، اساس کامیابی را خود شناسی می دانند . حضرت علی ( ع ) می فرماید : کسی که خود را بشناسد پروردگار خویش را شناخته است . [4]

انسان با حقیقت بی پایانش جلوه ای از عظمت ، حکمت ، علم و قدرت بیکران الهی است و به تعبیر دانشمندان تجربی با آن فراست بی انتها اتصال دائمی دارد .

 

با توجه به این اتصال شناخت واقعی انسان ، شناخت پروردگار است . انسانی که خود را بشناسد از استعداد ها و انرژی روحی و جسمی خود استفاده بهینه خواهد کرد . این انسان معدن وجود خود را به یغما نمی دهد بلکه آن را استخراج خواهد کرد گر چه لازمه آن تحمل زحمات و تلاش جسمی و روحی باشد .

 

تو کیستی ؟

برای دریافت پاسخ این سئوال باید به طراح و سازنده انسان مراجعه کرد . تعریف خدا از انسان را کجا می توان به دست آورد ؟

 

خدای مهربان جایگاه ، شان ، منزلت و مقام تو را در نظام آفرینش برای ملائکه چنین تبیین کرده و اعلام داشته است که : به راستی ، من اراده کرده ام در زمین قائم مقام تعیین کنم .[5]

آری ای عزیز ، خالق مهربان امتیاز ها ، توانایی ها ، شرافت و کرامت تو را مکرر در قران تبیین کرده است که می توان به این عبارت ها اشاره کرد :

می فرماید : ما به تحقیق فرزند ان آدم ( انسان ) را گرامی داشته ... و او را بر بسیاری از مخلوقات برتری عطا کردیم . [6]

 

بنابراین بر اساس معرفی خالق مهربان خود را این گونه تعریف کن :

 من کسی هستم که با حمایت خدای مهربان می توانم جانشین او در زمین شده و همه دروازه های موفقیت ، در میدان های مادی و معنوی را به روی خود بگشایم . 

  من با حمایت پروردگار توانایی آن را دارم که بر سر نوشت خود و عالم آفرینش مدیریت کنم .

 من لیاقت تصرف همه ارتفاعات کامیابی ، سعادت و موفقیت را دارم ، زیرا خدای مهربان مرا این گونه آفریده است .

 

ای قائم مقام خدای رحمان ، تو هر آنچه را اراده کنی با حمایت پروردگار می توانی به آن برسی ، بنابراین هدف گذاری ، برنامه ریزی و اقدام کن تا به زودی نظاره گر شکوفایی غنچه های عطر آگین وجود خود باشی .

 

قدرت تو به اندازه باور توست ، امام صادق ( ع ) نیز همین مطلب را فرمودند که : باور خود را تقویت کنید تا نیروی شما افزایش یابد .

 

برای ایجاد و تقویت اعتماد به نفس ، می توان از تکنیک های زیر سود جست : 

خود شناسی

شناخت استعداد ها و توانایی های خدا دادی و استفاده بهینه از این پتانسیل ها .

 

خود باوری

باور به وجودتوانایی ها و سرمایه هایی که خداوند به ما داده است تا به وسیله آنها قله های موفقیت و پیروزی را فتح کنیم .

 

 خدا باوری

باور به اینکه خدای رحمان ما را بر اساس عشق آفریده و تکیه به قدرت بی انتهای او برای استفاده بیشتر از حمایت بی دریغش .

 

 استفاده از حکمت ، علم و دل سوزی بیکران خالق مهربان

واگذاری سر آغاز و سرانجام امور به دست خدای مهربان و استفاده از برترین خرد موجود در عالم هستی .

 

 بهره مندی از تکنیک جلب برترین قدرتو حکمت

استفاده از دعاها و مناجات برای جذب و جلب برترین قدرت و حکمت بی انتهای خدای رحمان . دعا ما را به منبع لایزال قدرت ، حکمت و شادمانی متصل می کند و شهامت انجام هر کاری را به ما می دهد . بیائیم دعا کنیم ، به هر زبان و لهجه ای که ، می توانیم . دعا کنیم تا خداوند خواسته های به حق ما را اجابت کند .

 

 از قدرت های متافیزیک برای افزایش قدرت خود بهره مند شوید 

برقراری ارتباط و اتصال با ضمیر ناخود آگاه شخصیت های الهی چون رسول الله ، حضرت علی ، حضرت زهرا و سایر امامان معصوم ، خصوصا امام زمان ( عج ) تا اراده و باور خلل ناپذیر موفقیت را به ما تزریق کنند .  

 

 تبعیت و پیروی از ارزش ها

 پیروی از ارزش های اعتقادی ، دینی ، ملی و خانوادگی و حتی شخصی . پیروی از این ارزش ها شهامت ما را تقویت خواهند کرد .

 

 تعیین هدف ، هدف مندی و هدف گذاری

برای رسیدن به قله های موفقیت نباید از انتخاب اهداف شایسته و با ارزش غافل بمانیم ، زیرا هر چه انسان به هدف هایش نزدیک تر می شود شهامت او برای انجام کارها بیشتر می گردد . بی هدف بودن شهامت انجام کارهای بزرگ را از آدمی می گیرد .

 

 برخورداری از اشتیاق در امور

ایجاد علاقه و عشق به کار ، موتور حرکت و تلاش انسان است . هر چه اشتیاق ما در انجام کارها بیشتر باشد شهامت و اعتماد به نفس ما افزایش چشمگیر تری پیدا خواهد کرد .

 

برنامه ریزی

از برنامه ریزی غافل نباشیم . فقدان برنامه ریزی می تواند ضرر و زیان فراوانی به سرمایه های ما وارد آورد . بهترین اهداف اگر فاقد برنامه مناسب باشند ، تحقق نخواهند یافت . برنامه ریزی ، دستیابی به اهداف را تسریع و تسهیل خواهند کرد و موجب تقویت اعتماد به نفس خواهند شد .

 

اولویت بندی امور

همیشه سعی در اولویت بندی امور خود داشته باشیم . اولویت بندی انجام کارها را تسریع و آسان می کند و موجبات آرامش روحی ما را فراهم می آورد و شهامت ما را تقویت می کند .