سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

پروین اعتصامی  

زاده 25 اسفند 1285 ( 17 مارس 1907 ) در تبریز ،  

درگذشت 15 فروردین 1320 ( 4 آوریل 1941 )  

پروین اعتصامی فرزند یوسف اعتصامی ( اعتصام‌الملک آشتیانی ) فرزند میرزا ابراهیم آشتیانی فرزند ملا حسن فرزند ملا عبدالله فرزند ملا محمد فرزند ملا عبدالعظیم آشتیانی می باشد . مادرش اختر فتوحی (درگذشته? 1352 ) فرزند میرزا عبدالحسین ملقب به مُقدّم العِداله و متخلص به « شوری » از واپسین شاعران دوره قاجار ، اهل تبریز و آذربایجانی بود . وی تنها دختر خانواده بود و چهار برادر داشت . او در شهر تبریز به دنیا آمد نام اصلی او « رخشنده » است . 

یوسف اعتصامی ، پدر پروین نویسنده و مترجم بود . وی در آن زمان ماهنامه ادبی « بهار» را منتشر می کرد . او در سال 1291 به همراه خانواده ‌اش از تبریز به تهران مهاجرت کرد ؛ به همین خاطر پروین از کودکی با مشروطه ‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و از استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت . در دوران کودکی ، زبان‌های فارسی و عربی را زیر نظر معلمان خصوصی در منزل آموخت . وی به مدرسه آمریکایی IRAN BETHEL  می رفت و در سال 1303 تحصیلاتش را در آنجا به اتمام رسانید . سپس مدتی در همان مدرسه به تدریس زبان و ادبیات انگلیسی پرداخت .  

پروین در نوزده تیر ماه 1313 با پسر عموی پدرش « فضل الله همایون فال» ازدواج کرد و چهار ماه پس از عقد ازدواج به کرمانشاه به خانه شوهر رفت . شوهر پروین از افسران شهربانی و هنگام وصلت با او رئیس شهربانی در کرمانشاه بود . اخلاق نظامی او با روح لطیف و آزاده پروین مغایرت داشت . او که در خانه‌ای سرشار از مظاهر معنوی و ادبی و به دور از هر گونه آلودگی پرورش یافته بود پس از ازدواج ناگهان به خانه‌ای وارد شد که یک دم از بساط عیش و نوش خالی نبود و طبیعی است همراهی این دو طبع مخالف نمی‌توانست دوام یابد و سرانجام این ازدواج ناهمگون به جدایی کشید و پروین پس از دو ماه و نیم اقامت در خانه شوهر با گذشتن از مهریه اش در مرداد ماه 1314 طلاق گرفت .