سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

آرزو داریم فرزندی نابغه داشته باشیم ( قسمت چهارم )

غلامحسین ریاحی

نکات زیر می تواند نیروی عقلی کودکتان را رشد دهد :

کودک باید هشت ساعت در شبانه روز بخوابد تا ذهنش همیشه بیدار و سرحال باشد . سحر خیزی ناشی از زود خوابیدن است . صبح با سکوت آرام ذهن را فعال می سازد . بسیاری از نویسندگان گفته اند که بهترین آثار خود را در ساعات آرام سحر نوشته اند .

صبحانه کامل : صبحانه خوردن با هم ، سنتی کامل است .لازم است با آرامش باشد .

بازی و کارگروهی : بدون بازی ، از نابغه بچه ای کسل کننده خواهد ساخت ، بازی با بچه های همسایه برای کارگروهی ضروری است . در خانه ?? تا ?? دقیقه در انجام تکالیف مدرسه به او کمک کنید .

صحبتهای سر شام : خانواده ای که با هم غذا می خورند . با هم یاد می گیرند و رشد می کنند . در سر شام به حرفهای کودک گوش دهید و موفقیت هایش را تحسین کنید . اگر اشتباهی کرد ببخشید . یادگرفتن از اشتباهات و توان خندیدن به خود ، گام هایی اساسی در جهت دستیابی به نبوغ است .

کارهای بعد از شام : بعد از شام می توانید بازی روی تخته سیاه را انجام دهید ، بازی با کلمات یا هر بازی دیگر انجام دهید و ذهن او را فعال کنید .    

وقت خواب برای نابغه در حال شکوفایی: وقت خواب باید بسیار آرام و آسوده باشد ، می توانید برایش با صدای بلند قصه بخوانید یا از خودتان قصه بسازید . وقت خواب کودک را در آغوش بگیرید و نوازش کنید تا او احساس امنیت کند .

سرزمین عجایب تکالیف شب : میز و صندلی و با نورکافی برایش تدارک ببینید . می توانید یک تابلو اعلانات چوب پنبه ای برایش تدارک ببینید که بر روی آن بریده روزنامه ، عکس ها یا هر چیز مورد علاقه اش را بچسانید . درس خواندن در کنار تلویزیون و رختخواب توصیه نمی شود .

مراجع آماده : کتابهای مرجع برای او بخرید ، آنها برای پژوهش او خوب هستند نظیر : فرهنگ لغت ، دایره المعارف ، اطلس جهان ،کتاب سال .

رادیو و تلویزیون : کودک می تواند برنامه های مفید رادیو و تلویزیون را ببیند اما نباید زمان بازی و مطالعه او مختل شود . سعی کنید درباره برنامه های جالب تلویزیون با کودک بحث کنید و حتی درباره موضوعات مورد بحث کتاب بخرید .

کودک را ترغیب کنید اسباب بازی بسازد : او می تواند از جعبه های مقوایی ، درپوش ، پیت حلبی ، قوطی ، ماسوره ، چوب ماهیگیری ، قلاب و میخ چوبی ، چسب و هر چیز کهنه و قابل استفاده دیگر برای ساختن اتوموبیل ، چراغ راهنما ، عابر پیاده و از این قبیل استفاده کند . ساخت اسباب بازی نبوغ بچه را افزایش می دهد و این اقدام قدرت تخیل او را افزایش می دهد . ساخت اسباب بازی با کودکان دیگر سبب می شود و تقسیم مسوولیت را فرا گیرد و درس تصمیم گیری مشترک را فرا می گیرد . چگونه به نیاز های دوستش پاسخ بدهد و هنر ارتباط گیری چند جانبه را یاد می گیرد .

تصمیم گیری : کودک شما با هر نوع اسباب بازی که بازی کند ، به تمرین عمل ارزشمند تصمیم گیری خواهد پرداخت .

والدین به عنوان راهنما و همبازی : خودتان یک بچه شوید و با بچه ها به ارتباط بپردازید تا او رابطه برقرار کردن را فرا گیرد .

فعال باشید، یک بازی به بچه بیاموزید و آنگاه اجازه دهید او باقی راه را بپیماید .

شریک او باشید: با فهمیدن علایق او و بر اساس آن فعالیتهای مختلف را برای او طراحی نمایید .

نمونه باشید : باید سرمشق خوبی برای بچه ها باشید .

مهربان باشید : بچه ها تنها در آغوش پر محبت والدین و احساس امنیت می توانند پیشرفت کنند .کودکانی که زیاد با اسباب بازی ، بازی می کنند اغلب از کودکانی که به میزان محدودی اسباب بازی در اختیار دارند خلاق ترند و قوه تخیل قوی تری دارند و کودکانی که به طور مرتب ، با والدینشان بازی می کنند در بزرگسالی از سطوح عالی تری از خلاقیت برخوردار می شوند .

 

ملاکهای لازم جهت خرید اسباب بازی :

بازی جسمانی فعال را در پی داشته باشد : با کمک آن عضلات و بدن کودک هماهنگ عمل کنند نظیر توپ ، سه چرخه ، وسایل ورزشی از قبیل توپ و راکت و بدمینتون .

بازیهای ابتکاری و سازنده : بازیهایی که خلاقیت مثبت را در کودک بیدار می کند ، مکعب های ساختمانی ، لگو ، وسایل نقاشی ، کاغذ و مداد رنگی ، گل مجسمه سازی ، آلات موسیقی ، اسباب بازیهای علمی و...

بازیهای اجتماعی : مهارتهای اجتماعی کودک را فعال می کند . در این موارد جوانمردی و کار گروهی را یاد می گیرند . بازیهای روی صفحه ، بازی با ورق یا کلمات ، معما ، بازیهای خروج از خانه ، بازیهای گروهی . اسباب بازی نیروی مقتدر تخیل را فعال می کند .

 

کنفوسیوس : طولانی ترین راهها با اولین قدم آغاز می شود .

کودک برای قدم گذاشتن در اقیانوس وسیع دانش باید از جای پا استفاده کند :

کنجکاوی خلاقانه

تخیل الهام گرفته از درون

استقلال

وقتی نگرشهای ثابتی را بر کودک خود تحمیل می کنید زمانی که فرزندتان عقل رس شود ، آنچنان مقید حرف مردم خواهد بود که پیش از دست زدن به هر کاری تامل خواهد کرد تا ببیند کاری که می کند در چشم اجتماع درست است یا غلط .

اما اگر شما آماده دور ریختن الگوهای فکری و رفتاری کهنه باشید ، فرزندتان هرگز از نشان دادن خلاقیت های خود هراس نخواهد داشت . در این صورت خواهید توانست برای بیرون کشیدن نیروهای درونی فرزندتان که متضمن فردیت ، تواناییهای منحصر به فرد و نبوغ اوست ، روشهای خاصی بیابد . چنین نابغه ای برای خود در اجتماع و در جهان نقشی یگانه حک خواهد کرد .

 

بی اعتنایی بزرگترها به کودکان تاثیر نامطلوبی بر روی آنها دارد .

سعی کنید هنگامی که در خیابان با کودک خود می روید از او سوالات مختلفی کنید و کنجکاوی او را برانگیزید .

تخیل الهام گرفته از درون : کاش در هر مدرسه موضوعی را تحت عنوان تخیل الهام گرفته از درون تدریس می کردند مانند گربه های پرنده ، سرزمین کودکان ،حیوانات سخنگو .

تخیلات یک بچه را ، هر قدر هم داستانش ظاهرا عجیب و بی معنی باشد هرگز مسخره نکنید. در صورت مسخره شدن کودک ، احتمالا در آینده گوشه گیر خواهد شد و جرات نخواهد کرد از تخیلاتش استفاده کند .

اجازه دهید کودکتان در فراخوانی ابزاری که از جنس رویاست ، آزاد باشد ، بسیاری از اندیشه های بزرگ ریشه در تخیلات عجیب دارند .

استقلال :  استقلال به نبوغ قدرت می بخشد . فرد باید احساس امنیت کند تا دست به کار تازه بزند .

برای نبوغ فرزند خود به نکات زیر نیز توجه داشته باشید :

برانگیختن برتر: تشویق در گوش کودک مانند موسیقی است .

تمرکز برتر: بزرگترین لطمه یک معلم به کودک آن است که با جوهر قرمز در کارنامه اش بنویسد « بی دقت » ، که در نهایت با رفتن این کارنامه در خانه و توبیخ توسط والدین ، این تصویر منفی در ذهن کودک حک می شود . اولین قدم در راه ایجاد تمرکز برتر آن است که در کودک تصویر مثبت از خود ایجاد کنید ، موفقیت های او را تاکید کنید . همواره کودکتان را ترغیب کنید که بگوید ، من می توانم .

درک برتر: جان هالت ( John Holt   ) نویسنده و متخصص تعلیم و تربیت آمریکایی در کتاب خود با نام علت ناموفقیت کودکان می نویسد « منظور ما از هوش ، سبک خاصی از زندگی است ، طرز رفتاری خاص در همه شرایط . آزمون هوش این نیست که تا چه حد می دانیم ، چه باید کرد » بلکه این است که در شرایطی که نمی دانیم چه باید کرد ، چه رفتاری داریم . نابغه کسی است که می تواند دانش خود را در شرایط مناسب آن به کار گیرد . برای آن که به کودکتان کمک کنید در کی برتر به دست آورد ، استراتژی زیر را به او یاد بدهید :

اطلاعات : برای رسیدن به هر هدف اطلاعات کافی کسب کند .

روش : برای رسیدن به هدف روش درستی انتخاب کند .

هدف : برای انجام درست هر کاری ، هدف خود را درست تعیین کند .

حافظه برتر: عبارت است از توانایی نگه داری و ذخیره آن تصاویر در چشم ذهن .

شما می توانید با برانگیختن کودک به بحث های زنده ، هدیه گرانبهای حافظه برتر را به کودکتان عطا کنید . بخاطر داشته باشید بحث ها نباید برای او تنش آفرین باشد .

برای مثال من عکسی دارم که شاهزاده تیراندازی با تیر و کمان را یاد می دهد . درباره این عکس این طور می شود بحث کرد :

مادر: شاهزاده دارد به چه چیز تیر می اندازد؟

کودک : یک پرنده

مادر: پرنده کجاست ؟

کودک : روی درخت ، روی یکی از شاخه ها ، رنگش قرمز است . می توانم آن را در بین برگهای سبز ببینم . خیلی بالاست .

مادر: آیا زاویه تیر شاهزاده درست است ؟

کودک : خب بله ، فکر می کنم درست است . باید درست باشد چون ته اش را گرفته . اگر من یک خط مستقیم بکشم ( می کشد)... نمی دانم .

مادر: شاهزاده چه لباسی پوشیده ؟

کودک یک لباس( با تردید ) قرمز ؟... با یک کمربند قرمز... تاج روی سرش گذاشته ... بازوبند بسته ... و یک تیردان پر از تیر به پشتش آویزان کرده !

مادر: چطور ایستاده ؟

کودک : پاهاش را از هم باز گذاشته ، پاهاش را نمی بینم . پشت علف های بلند پنهان شده .