سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

آرزو داریم فرزندانی نابغه داشته باشیم ( قسمت سوم )

غلامحسین ریاحی

از کجا بفهمیم کودک آمادگی دریافت چه چیز را دارد ؟ بدوا با مشاهده نزدیک کودکتان و علایق او ، چیزهایی که مایل به یادگیری شان است ، چیزهایی که برایش لذت بخش اند و آن چیزهایی که قادر است در آنها ماهر شود .

باید بخاطر داشته باشید که پدرومادر هر دو در مناسب بودن موضوعات آموزشی توافق داشته باشند و در تضاد با یکدیگر نباشند که این خود اثرات نامطلوبی در کودک دارد و لذا ضرورت یک توافق اولیه بین والدین در نحوه آموزش کودک ضروری است .

 

زمان قصه ، زمان نوابغ است

قصه گویی یک عنصر اساسی و فوق مهم در ساختن نبوغ است . این کار قدرت تفکرات خارق العاده را در یک نابغه زنده می کند . طبق نظریه روان شناسان کودک ، روند رشد ذهنی کودک تا قبل از سن شش سالگی به نحو نفس گیری سریع است . بین شش تا هفت سالگی سرعت آن کاهش می یابد و رشد آهسته و ماندگار تثبیت می شود .            

برانگیختن : قصه های خوب پیام هایی از امید ، تلاش و موفقیت در خود دارند ، بدون آن که حرفی از پند و موعظه در بین باشد . قصه ها نیروی تفکر او را بر می انگیزند .

بیداری بصری : قصه استعداد تصویر سازی خود کودک را بیدار می کند ، قوه تخیل رشد یافته و پیشرفته اساس شکوفایی نبوغ است .

گوشی برای گفت و شنود : کلمات زمانی که با آهنگ و لحن متفاوت بیان شوند ، مجذوب کننده می شوند .

تجربه های تازه : با قصه گفتن ، فرزند شما به دنیاهای اسرار آمیز و جادویی می رود . در قصه ها به علایق بچه ها پی برده می شود و از طرفی با خواندن مطالب درباره علایق کودک ، اشتیاق او را به سمت خواندن سوق می دهید و این اقدام است که به سود نابغه خواهد بود .

درک دیگران : او در داستان شخصیتهای مختلف را درک می کند و تفاوتها را درمی یابد و افق دید او وسیعتر می شود .

قصه های محلی : قصه های محلی فرهنگ ملت ها را به کودک می آموزد .

الهام گرفتن از داستان های واقعی : درباره افراد برجسته جهان داستان های شنیدنی برای کودک بگویید . آنها در زمینه تاریخ ، علوم ، ریاضیات ، مهندسی ، موسیقی ، سیاست و هنر وجود دارند او با همسان سازی با افراد دیگر سعی می کند خود را به سوی آنان سوق دهد . زندگی مشاهیر می تواند برای کودکان منبع الهام بزرگی باشد .

حرفهای بعد از قصه : گفتگوهای بعد از قصه می تواند شروعی برای کسب تجربیات جدید باشد و با سوالات مختلف از کودک او را به سمت یافته های جدید هدایت کنید . گاهی می تواند سوالات را از زبان اسباب بازیهای او مطرح کنید .

برای مثال خرس کوچولوی تو می پرسد چرا فیل در داستان آن گونه عمل کرد ؟ بدین وسیله سبب رشد بخش تحلیل گر مغز او می شوید .

قصه گویی ، اندوخته عظیم انرژی و افکار خلاقانه را در کودک شما آشکار می کند . قصه گویی جرقه کوچکی را که شعله نبوغ را در خود دارد ، مستقل می کند تا در دنیایی که سرشار از امکانات عظیم است بدرخشد .

 

علاقمند نمودن کودکان به مدرسه یک امر بسیار مهم می باشد و والدین باید با خلاقیت خود کودکان را مشتاق حضور در مدرسه کنند .

مادر یکی از کودکان می گوید : مثلا دائما درباره مدرسه و کلاس درس به عنوان مکانی شادی آور حرف می زدم . به شاگردان بزرگتر اشاره می کردم و می گفتم « تصورش را بکن ، وقتی بزرگتر شدی ،تو هم به مدرسه خواهی رفت ، عالی نیست ؟ بعد یک گوشه از اتاقش را به یک جور محل درس خواندن تبدیل کردم ، عروسکهایش را به خط کردم و می گفتم اینها شاگردان تو هستند ، برایش گچ و تخته سیاه خریدم . آن وقت یک روز ، در یکی از کتابها درباره معلمی خواندم که روی تخته سیاه کلاسش این آواز را نوشته بود :

ما داستان می خوانیم

ما در حیاط بازی می کنیم

ما ناهار می خوریم

ما آواز می خوانیم

هر روز به عنوان یک کار منظم در مدرسه عروسک های دخترم ، روزش را با خواندن این آواز شروع می کردم . بعد از اتاق بیرون می رفتم و پشت سرم می شنیدم که همین کلمات را برای عروسکهایش می خواند .

مادر گفت : در نهایت کودک من همچون اردکی که به طرف آب برود ، به سوی مدرسه رفت . اگر کودکان با رغبت به مدرسه نروند ، بعدها با مشکل روبرو می شوند .

نیچه ، فیلسوف آلمانی می گوید : محال است چیزی به بار بنشیند ، بی آن که ارواح سالم و برومند در ایجادش دخیل نبوده باشند .

منزل باید به یک محیط عالی آموزشی برای یادگیری کودک تبدیل شود . خانه را از کتابهای مصور رنگی ، اسباب بازی ، مداد ، کاغذ ، مداد رنگی ، آب رنگ ، گل رس ،کاست ضبط صوت و... پرکنید .

مکعب سازی : او باید با مکعب ها بازی کند و بزرگی و کوچکی را یاد بگیرد .

رنگ کردن با انگشت : رنگ کردن با انگشت اگرچه با کثافت کاری همراه است اما احساس وجدآور و نیرومندی به او می بخشد و تجربیات تازه ای به دست می آورد .

کشیدن خطوط : کودکان را وادار کنید بخوانند و بنویسند و نقاشی کنند .

گل رس و خمیر مجسمه سازی : تجربه خوبی کسب می کنند . ماهیت رطوبت و خمش پذیر آن را احساس می کنند .

کتاب و مجله : برای کودک کتابخانه شخصی ایجاد کنید . او را به کتابفروشی ببرید . او را مشترک مجله کنید .

نوار ضبط صوت : نوار قصه برای کودک مفید است .

افکاری درباره تلویزیون و ویدیو : سعی کنید به مدت کوتاه به بچه اجازه دهید تلویزیون و ویدئو ببیند . سعی کنید کتاب جانشین آنها باشد . استفاده زیاد از تلویزیون خلاقیت کودک را سرکوب می کند .

پذیرش و تایید : اگر کودکان کار جالبی کرده اند با اشتیاق آن را ببینید و تحسین کنید .

شراکت : سعی کنید در فعالیتهای کودک شریک شوید و با این کار به او بگویید که هم خودش مهم است و هم هر کاری می کند مهم است . سعی کنید خانه را به معبد دانش تبدیل کنید