سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

آرزو داریم فرزندانی نابغه داشته باشیم ( قسمت اول ) 

غلامحسین ریاحی

آیا می توان نبوغ را در فرزندتان بیدار کرد ؟

هنگامی که نوزادی به دنیا می آید ،  معجزه خلقت یعنی مغز در وجود او متجلی می شود . این موهبت الهی ، چاه بی تهی است که فرزندتان می تواند برای سیراب کردن عطش ابدی اش برای دانستن از آن آب بکشد . اندامی است که کودک از طریق آن می تواند هزاران راه ممکن برای رسیدن به رویاها ، تصورات و آرمان ها ی خود کشف کند .

 

نابغه در فرهنگ وبستر چنین تعریف شده است :

کسی که توانایی فطری ذهنی ، یا استعدادی منحصر به فرد داشته باشد ، کسی که روحیه او الهام بخش ، یا زندگی بخش یک قوم باشد ، کسی که والاترین استعدادهای ذهنی به صورت موهبت به او اهداء شده باشد . 

 

در فرهنگ آکسفورد نبوغ چنین تعریف شده است :

روح حافظ شخص ، مکان یا سازمان ، استعدادی طبیعی ، عطیه خاص ذهنی ، استعداد ذهنی غریزی و خارق العاده که در خدمت تخیل ، خلاقیت یا اختراع قرار گیرد .

 

هر انسانی در خود « استعدادی ذاتی » و « توانی منحصر به فرد » دارد . هر کودکی با مغزی به دنیا می آید که از نظر علمی توان بالقوه داشتن « والاترین استعدادهای ذهنی » و « موهبت های خاص ذهنی » و همچنین « استعدادهای غریزی ، خارق العاده ، تخیلی ، خلاقانه و مخترعانه » را دارد در توصیف معنوی تر « روح حافظ » مترادف با « فرشته نگهبان » ، مادر خوانده پریا ، راهنما ،کمک غیبی یا الهام و ... و نبوغ است .

 

کودک هر انسانی ، منحصر به فرد است و می تواند مانند یک نابغه بدرخشد . اگر با عشق از او حمایت کنید و باورش کنید ، هرگز دچار احساس کمبود و حقارت که مانع موفقیت است ، نخواهد شد . در عوض خود دوستی و اعتماد به نفس در او تقویت خواهد شد که هر دو از لوازم آزاد کردن آن توان بالقوه بسیار مهم یعنی نبوغ درون است که هنوز دست نخورده است .

 

 با تقویت خود دوستی و اعتماد به نفس در کودک زمینه های آزاد شدن توان بالقوه بسیار مهم یعنی نبوغ درون که هنوز دست نخورده است مهیا می شود .

 

 اگر شما فرزندتان را باور کنید ، او نیز خود را باور خواهد کرد . فرزند شما از همین حالا هم از تیز هوشی فطری برخوردارست . زیرا استعداد داشتن قدرت ذهنی خارق العاده بالقوه در مغز وجود دارد . کودک شما از توان بالایی برای اختراع کردن برخوردارست و موهبت داشتن ذهنی با تخیلات و خلاقیت های رنگی و قوی به او عطا شده است . اعتماد ، حمایت ، داده های ذهنی ، اعتقاد شما به فرزندتان امکان می دهد همه این ویژگیها را با موفقیت بروز دهد .

 

با بی اعتقادی به فرزند ، نبوغ را از درون تخریب می کنید . برعکس ، با اعتقاد راسخ نسبت به فرزندتان ، مانند خورشید خواهید شد که نور خود را بر غنچه ای می تاباند تا آن را به گلی شکفته مبدل کند .

 برای بروز نبوغ در فرزندتان به سه عامل زیر توجه کنید :

باور کنید که شما می توانید نبوغ را فرزندتان بیدار کنید .

باورکنید که فرزندتان توان آن را دارد که یک نابغه شود .

هر گز اجازه ندهید به فکرتان خطور کند و هرگز ابراز نکنید که فرزندتان کم هوش و کم استعداد است .

اگر این سه عامل کلیدی را در ذهنتان حک کنید ، برای انجام ماجرایی بسیار مهم آماده اید :

 

بیدار کردن نبوغ در فرزندتان

در جهت نبوغ کودک نوپایتان باید چهار قدم را بردارید :

شرایط هدایت کننده ایجاد کنید

گل در خاک مناسب و شرایط زیست محیطی مناسب رشد می کند . فرزند آدمی نیز در شرایط هدایت کننده و مناسب گل می کند .

 

همواره راهنمایی کنید

دستور ندهید .کودک نسبت به لحن صدای شما بسیار حساس است . آهنگ صدای خود را چنان تنظیم کنید که ملایم و ترغیب کننده باشد . اگر فرزندتان فشاری احساس کند ، هرگز به نتایج دلخواه نخواهید رسید .

 

یادگیری باید برای فرزندتان تجربه ای لذتبخش باشد . اگر احساس کند یادگیری را به او تحمیل کرده اند، دیگر لذت بخش نخواهد بود .

 

 صبور باشید نه متوقع

روانشناسان کودک دریافته اند که کودک تا سن شش سال و گاه بیشتر، به هر موضوعی نمی تواند بیشتر از دو دقیقه توجه کند . یعنی کودک پس از دو دقیقه حواسش از کاری که شما می کوشید او را به آن مشغول کنید پرت می شود و سرگرم بازی با عروسک خود می شود و مجبورش نکنید به انجام کار مورد نظر شما ادامه دهد زیرا فقط باعث آزار او می شود .

 

دانش را به همراه عشق هدیه کنید

والدین مانند همه انسانها ، میل به ابراز اشتیاق و تعصب بیش از حد دارند و لذا گاهی خود و فرزندانشان را تحت فشار بیش از حد قرار می دهند . ممکن است وقتی مشتاق و حتی نگران بیدار کردن نبوغ در فرزندتان هستید یک عامل حیاتی را فراموش کنید و آن شادی فرزندتان است .

 

همواره دانش و تشویق خود را به همراه عشق و مهربانی تفویض کنید . زیرا نبوغ باید برای کودک یک موهبت باشد نه یک تحمیل .

 

فرد نابغه می تواند به کمک قدرت دانش پیشرفته ، استعدادهای طبیعی پرورش یافته و اعتماد به نفس ، بر رویدادها تاثیر بگذارد و سرنوشت خود را به دست گیرد . اگر از سنین پایین به کودک آموزش داده شود تا استعدادها و مواهب خاص و منحصر به فرد خود را پرورش دهد ، به او حق انتخاب و سلطه بر سرنوشت خودش داده می شود .

 

مثلا مادری را می شناسم که از هر فرصتی برای آموزش فرزندش استفاده می کند ، به هنگام غذا ، زمانی که کودک با بلوک هایش بازی می کند ، موقع تماشای فیلم ، در هنگام حمام کردن و ...

 

مادر با در اختیار قرار دادن هر فرصتی برای یادگیری دختر ، احساس طبیعی را در ذهن او تقویت می کند که یادگیری و مطالعه و تحقیق ، بخشی از نفس زندگی هستند . این آموزش گرانبهایی است که کودک با آن رشد می کند !

 

این کودک اکنون یازده ساله است . از نظر بازی با دوستان و انجام تکالیف درسی هر دو به یک اندازه لذت بخش هستند . من تضمین می کنم که این کودک همچنان که بزرگتر شود و با مطالعات سنگین تر و ضروری تر مواجه شود ، هرگز دچار افسردگی پیش از امتحانات و یا احساس رنج آور « مجبورم درس بخوانم » نخواهد شد .

 

 تا زمانی که همه والدین نفهمند که مغز همه کودکان موهبتی الهی است و می تواند به یک مغز نابغه مبدل شود ، جامعه همچنان تعداد انگشت شماری « مورد مکشوف » را ستایش خواهد کرد و اکثریت را نادیده خواهد گرفت ، چه ثروت گرانبهایی که به هدر می رود .