سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

عدم آگاهی از حقوق و وظایف زوجین

آموزش حقوق و وظایف زوجین نسبت به هم را می توان از نهادهای آموزشی انتظار داشت ؛ از طریق آموزش می‌توانیم شاهد تحکیم بنیان خانواده‌ها باشیم .

 

اینترنت ، موبایل و ماهواره از عوامل افزایش طلاق عاطفی

از آنجایی که امروزه محرک‌های فیزیکی همچون اینترنت ، موبایل و ماهواره افزایش یافته است ، می‌تواند دلیلی برای افزایش طلاق عاطفی در سال‌های اخیر بین زوجین باشد . البته تا زمانی که یک بررسی میدانی از زوجین نداشته باشیم نمی‌توانیم اطلاعات کاملی از طلاق عاطفی ارایه دهیم .

شاید به دلیل این‌که در گذشته محرک‌های فیزیکی همچون اینترنت ، موبایل و ماهواره کمتر بود و زوجین بیشتر وقتشان را کنار هم می‌گذراندند و ارتباطات اجتماعی خانواده محدود به داخل خانه بود ، در نهایت وابستگی زوج به همسرش نیز بیشتر بود .

امروز با توجه به این‌که زنان مدت زمان بیشتری را بیرون از منزل می‌گذرانند و ارتباطات زوجین در بیرون از منزل افزایش یافته است ، زن و مرد خلاءهای عاطفی‌شان را بیشتر در خارج از منزل پر می‌کنند . همچنین رسانه‌های فرهنگی بخشی از وقت فرد را پر می‌کنند ؛ امروزه مشارکت اجتماعی افراد با شرکت در باشگاه‌ها و کلاس‌های مختلف نیز افزایش یافته است ؛ همه این عوامل می‌تواند از عوامل عمومی افزایش طلاق عاطفی در سالهای اخیر محسوب شود .

به نظر می‌رسد طلاق عاطفی مربوط به ارتباطات ضعیف بین زوجین است به طوری که انتظاری که یکی از زوجین از روابط طرفین داشته زیر سوال می‌رود ، به راحتی گزینه‌های جایگزینی پدید می‌آید و برای پر کردن خلاءهای عاطفی به سراغ گزینه‌های جایگزین می‌رود .

 

مشکلات اقتصادی

از آنجایی که در گذشته نیز مشکلات اقتصادی در خانواده‌ها وجود داشته ، نمی‌توان گفت مشکلات اقتصادی در بروز طلاق عاطفی تاثیرگذار است ؛ امروز توقعات افراد افزایش یافته است ، به عبارتی دیگر زمانی که طرفین یکدیگر را درک نکنند یا توقعات بیش از حد داشته باشند مشکلات اقتصادی نمود پیدا می‌کند .

 

مصرف مواد و ارتباطات غیر اخلاقی

مصرف مواد یا ارتباطات غیراخلاقی خارج از چارچوب ازدواج ، می‌تواند عامل طلاق عاطفی زوجین باشد ؛ افراد با آزادی‌های بی حد و حصر و آزادی‌هایی که خودشان آزادی می‌نامند در حال پر کردن خلاهای عاطفی شان هستند .

زمانی که زوجین به دلیل باورهای فرهنگی یا فشار خانواده یا حفظ آنچه خود آن را آبرو می‌نامند مجبورند کانون خانواده و فرزندانشان را از آسیب‌ها حفظ کنند و طلاق قانونی صورت نگیرد در نتیجه به جای حل کردن مشکل ، از طریق ارتباط نداشتن و نادیده گرفتن یکدیگر کانون خانواده خود را حفظ می‌کنند .

 

تاثیر طلاق عاطفی ، بیش از طلاق قانونی

فرزندانی که در فضای سرد طلاق‌های عاطفی پرورش می‌یابند ، آسیب پذیری بیشتری نسبت به فرزندان حاصل از طلاق‌های رسمی دارند .

طلاق عاطفی بیش از طلاق قانونی بر فرزندان تاثیرگذار است ، به طوری که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از طلاق عاطفی ایجاد می‌شود .

 

راههای پیشگیری از طلاق عاطفی

نهادهای دولتی در زمینه پیشگیری از طلاق عاطفی ، نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند چرا که در بسیاری از اوقات ، افراد آن را بروز نمی‌دهند و زن و مرد برای حفظ ظاهر در میهمانی‌ها حاضر می‌شوند و یا با هم به خرید می‌روند ، بنابراین هر یک از زوجین زندگی و روابط خودشان را دنبال کرده و تنها ظاهر را حفظ می‌کنند .

نهادهای دولتی از طریق فرهنگ سازی ، برگزاری کلاس‌های آموزشی ، مشاوره خانواده و جلسات مشاوره گروهی ، تبلیغات و توزیع بروشور می‌توانند این آسیب اجتماعی را برای مردم بیان کرده و راهکارهایی ارایه دهند .

برای جلوگیری از پدیده طلاق عاطفی بهتر است افراد پس از رسیدن به بلوغ جسمی ، عاطفی و روانی ازدواج کنند ؛ از سوی دیگر آداب و رسوم جامعه و یا بیماری‌های روحی و جسمی باعث شکل گیری ازدواج‌های اجباری می شود .

چون طلاق عاطفی از آسیب‌های پنهان محسوب می‌شود ، اجتماع متوجه این پدیده نمی‌شود ؛ به عبارتی دیگر اجتماع عوامل سطحی را حل می‌کند چرا که این آسیب سطح پوشیده‌ای دارد و از آنجایی که حل نمی‌شود به قوت خود باقی می‌ماند و راهکاری برای رفع آن ارایه نمی‌شود .

علت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ، طلاق عاطفی است ؛ به عبارتی پرخاشگری فرزندان ، بزهکاری ، مشکلات تحصیلی ، فرار از خانواده و ناسازگای‌ها به علت طلاق عاطفی والدین است .

آموزش‌های پیش از ازدواج به خصوص برای جوانان در سنین ازدواج ، اطلاع رسانی خانواده‌ها از طریق رسانه ها و مراکز مرتبط را از جمله راهکارهای حل این آسیب اجتماعی پنهان می توان عنوان کرد . رسانه‌ها باید موضوعاتی مانند نحوه برقراری ارتباط بین زوجین ، آموزش مهارت‌های زندگی ، مهارت گفت‌وگو و داشتن گفت‌وگوی مناسب در جهت حل مشکلات ، و مهارت نه گفتن را در جامعه جا بیندازند و این مساله باید برای همه ارگان‌ها و نهادها اهمیت داشته باشد .