سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

گزارشی از هئیت سوار کاری شهرستان شاهرود

اولین مسابقه استقامت سوار کاری شهرستان شاهرود ، به منظور آشنایی هر چه بیشتر مردم ، با این نوع ورزش و شناخت استعدادهای بالقوه منطقه اعم از سوار کاران ، مالکان و اسب های موجود ؛ همچنین فرهنگ سازی و آموزش قوانین و مقررات مرتبط با این نوع مسابقات ، مطابق با آئین نامه های رسمی فدراسیون سوار کاری جمهوری اسلامی ایران ، در رده آغازین به طول 22 کیلومتر در منطقه ی زیبای جنگل های طبیعی پوشیده از درخت های گزکال سیاهو منطقه گچیون شاهرود به میزبانی هئیت سوار کاری و اداره ورزش و جوانان شهرستان شاهرود ساعت ده صبح روز جمعه مورخ 20 ابان ماه 1390 و با شرکت 9 راس از اسب هایی با نژاد دو خون ، محلی و ترکمن برگزار شد . 

در این همایش و رویداد ورزشی ، تعداد زیادی از مسئوولین دستگاههای دولتی ، نهادها ، سازمانهای مردمی ، معتمدین ، اصناف منطقه و به علاوه کارشناسانی که در صنعت اسب صاحب نامند از راه دور حضور پیدا کرده و زینت بخش مسابقات ما شدند .

در طول برنامه زمان بندی مسابقه ، فرصت مغتنمی برای معرفی علاقه مندان صنعت پرورش اسب و آشنایی با سوار کاران منطقه به وجود آمد . در این برنامه ، یکی از هنرمندان به نام شهرستان نیز به ارائه برنامه های طنز پرداخت .

کادر هئیت سوار کاری شهرستان شاهرود ، عنوان کردند که تمام تلاش خود را به منظور ارتقاء کیفی سطح ورزش سوار کاری به کار خواهند گرفت و این مژده را دادند که انشا.. این دور مسابقه پیش در آمدی باشد ؛ برای برگزاری مسابقات دیگر ، در رده های بالاتر و حتی برگزاری مسابقات استقامت قهرمانی استانی و کشوری . ( که البته با توجه به پتانسیل های خوب موجود از جمله : مجتمع های در دست احداث پرورش اسب و سوار کاران با تجربه ای که در منطقه حضور دارند ) عمل به این قول ، شدنی باشد .

مسابقه ی استقامت یکی از رشته های ورزش سوار کاری است که به دلیل شرایط خاص آن از جمله : محدود ه مسابقه و گستردگی مسیر حرکت ( که در مسافتی طولانی و متنوع از لحاظ جغرافیایی ) برگزار می شود ؛ از جذابیت خاصی برخوردار است که شرط لازم آن امادگی جسمانی سوار کاران و اسب ها می باشد . این موضوع در این مسابقه کاملا مشهود بود . خصوصا حضور خانم مهر ناز دزیانیان با شانزده سال سن و آقای نصرا.. مقدس با پنجاه و دو سال سن ، که توانستند با شرایط کاملا استاندارد مسابقه را به پایان برسانند . و این خود نشانگر توانمندی سوار کاران و تجربه ی آنان در انجام گشت های صحرایی طولانی ، رعایت شرایط فنی از نظر عدم آسیب رسانی و حفظ مشخصات نرمال متابولیکی ، فیزیولوژیکی و علائم حرکتی اسب ها می باشد .

همانطور که در ائین نامه برگزاری مسابقات استقامت فدراسیون سوار کاری جمهوری اسلامی ایران ، آمده است ؛ در مسابقه رده آغازین و سایر رده های این نوع مسابقات ، ملاک اصلی در برنده بودن ، سلامت اسب و سوار کار در هنگام عبور از خط پایان مسابقه می باشد .

به همین منظور کنترل علائم فوق توسط کادر دامپزشکی مسابقه ، در هنگام شروع و پایان آن ، تعیین کننده برندگان مسابقه می باشد . در رده آغازین مسابقات استقامت ، اسب هر کدام از شرکت کنندگان که با تائید دامپزشک به سلامت از خط پایان عبور کند ، برنده مسابقه خواهد بود .

در این مسابقه از تعداد نه نفر شرکت کننده شش سوار کار ، مورد تائید کادر دامپزشکی و داوران مسابقه قرار گرفتند که برندگان به شرح زیر معرفی شدند :

1.      خانم مهر ناز دزیانیان                       با اسب ژولیکا

2.      آقای نصرا.. مقدس                           با اسب سوسن

3.      آقای یوسف عطانژاد                        با اسب توسن

4.      آقای علی اسکندری                        با اسب مشکی

5.      آقای مجید خواجه زاده                   با اسب گیتا

6.      آقای گل محمد یلقی                       با اسب تورنادو 

به علاوه آقایان سعید حسنیان با اسب ساحل ، محمد عطانژاد با اسب طلا و علیرضا اسکندری با اسب کمند به جهت حفظ سلامت اسب هایشان با تاخیر مسیر مسابقه را طی نمودند .

به منظور تشکر و قدردانی از سوار کاران ، به تمامی شرکت کنندگان در مسابقه ، یادمان با ارزشی تقدیم گردید . لازم است از حضور گرم و صمیمانه تمامی مدعوین محترم ، مسئوولین دستگاههای دولتی و خصوصی ، مالکان و اعضاء جامعه سوار کاران شهرستان شاهرود ، به خصوص از جناب آقای سید جواد بیطرف سرپرست محترم اداره ورزش و جوانان ، همچنین اعضاء هئیت سوار کاری شهرستان شاهرود که زحمات ارزنده ای در برگزاری این مسابقه کشیدند ، تشکر کرده و امیدواریم با تجربه ای که در برگزاری اولین مسابقه از این نوع بدست آوردیم ؛ شاهد انجام مسابقاتی در رده های بالاتر و تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشیم .

نشریه بامداد شاهرود به شرکت کنندگان در این مسابقه تبریک و تهنیت می گوید و آرزو می کند که شاهد حضور پربار آنان در مسابقات استانی ، کشوری و ... باشد .