سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

ویژگی های ازدواج موفق

زوج های موفق خواسته ها و انتظارات خود را به صراحت می گویند :

زوج های موفق قبل از ازدواج ، توقعاتی که از یکدیگر دارند مطرح می کنند ، اگر توافق اساسی با هم ندارند ( برای مثال مرد فرزند می خواهد ولی خانم مخالف است ) ، می توانند به شروع و یا خاتمه ازدواج به طور جدی فکر کنند . بعد از ازدواج ، زوج های موفق به طور منظم در مورد توقعات و انتظاراتشان با هم صحبت می کنند و اگر اختلافی پیش آمد ، آن را به زمان دیگری موکول می کنند تا همدیگر را درک کنند و به توافق برسند .

 

 زوج های موفق فردیت خود را حفظ می کنند :

بعد از ازدواج استقلال زوج ها کم می شود اگر افراد فرزند داشته باشند روز به روز وابستگی بیشتر می شود و گاهی افراد احساس خستگی می کنند . زوج های موفق می دانند حتی اگر به هم علاقه داشته باشند ، گاهی احساس خستگی می کنند . آنان یکدیگر را تشویق می کنند تا همیشه"ما" نباشند و زمانی هم برای « خود » داشته باشند و به کارهای مورد علاقه خود بپردازند . بدین ترتیب زوج فردیت خود را حفظ می کند و زندگی ، شاداب می شود .

 

زوج های موفق همدیگر را مرکز توجه قرار می دهند :

آنان همدیگر را دست کم نمی گیرند و همیشه به فکر خوشبختی همسر خود و خانواده هستند . معمولاً افراد چند سال پس از ازدواج مانند سال های اول به هم توجه نمی کنند . ولی زوج های موفق ، کارهای کوچک نظیر اولویت قرار دادن نیازها و کارهای همسر و کارهای بزرگ نظیر احترام و گوش کردن به حرف های هم را مدنظر قرار می دهند . ازدواج دریای تغییرات است . شما اغلب فراموش می کنید همسرتان مهم است و به او توجه نمی کنید . درعوض به کار ، سرگرمی و دوستان اهمیت می دهید ولی زوج های موفق همدیگر را مرکز توجه قرار می دهند .

 

زوج های موفق روش های حل اختلاف را می آموزند :

« جان گاتمن » روانشناس که 20 سال زندگی زوج ها را مطالعه کرده ، عامل اصلی موفقیت یا شکست ازدواج را توانایی ، یا عدم توانایی حل اختلافات می داند . حتی اگر همسرتان و شما کاملاً با هم یکی باشید ، گاهی با نظر هم موافق نیستید و این مخالفت باعث ناراحتی می شود . نباید به اعتیاد ، خشونت و ... رو بیاورید . اگر خواسته شما و همسرتان با هم فرق دارد ، باید آن را حل کنید . زوج های موفق با هم صحبت می کنند ، حتی اگر احساس بدی نسبت به هم دارند . آنان در مورد اختلافات و مخالفت ها با هم مذاکره می کنند تا به نتیجه عادلانه برسند . آنان از یکدیگر حمایت می کنند و غـُر نمی زنند . آنان می پذیرند در مواردی عشق ، برتر از پیروزی است .

 

زوج های موفق با هم رشد می کنند :

مسلماً فردی که امروز با او ازدواج می کنید ،10 سال آینده متفاوت خواهد بود . شما هر دو تغییر می کنید . به ویژه در شرایط سخت زندگی مانند از دست دادن والدین . زوج های موفق می دانند که یکی یا هر دو در طول زندگی تغییر می کنند و قواعد عوض می شود . پس لازم است تغییر کنید تا بتوانید روابط در حال تغییر را عوض کنید .

 

زوج های موفق برای حفظ روابط می کوشند :

زوج های موفق به طور منظم وضعیت زندگی خود را بررسی کرده و با هم صحبت می کنند تا از شادی و رضایت هر دو از زندگی مشترک مطمئن شوند . اگر یکی ، یا هر دو شما از زندگی مشترک ناراضی هستید ، مشکلتان را حل کنید .

 

از مراجعه به مشاور خجالت نکشید :

زوج های موفق قبل از مراجعه به مشاور، سند طلاق را امضا نمی کنند . آنان می کوشند که مشکلات را در اولین فرصت حل کنند .