سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

راههای طلایی برای مدیریت زمان 

همیشه پیش خود فکر می کنیم که غافلگیر زمان می شویم و زمان آن طور که باید و شاید به ما اجازه نمی دهد کارهای که در ذهن و شاید حتی در رویاهای خود می پرورانیم به انجام برسانیم . بهترین فرصت ها و یا بدترین آنها همیشه زمانی رخ می دهد که انتظار و امادگی اش را نداشته ایم . حتما شما هم با چنین موقعیت های دشواری روبه رو شده اید و توضیحات گفته شده را به راحتی درک می کنید . چرا چنین می شود ؟ چرا برای ما این اتفاقات بیشتر رخ می دهد و نه دیگران ؟ چرا زمانی که آمادگی این اتفاقات را داریم رخ نمی دهند ؟ بلکه زمانی پیش می ایند که آمادگی آن را نداریم؟

 

پاسخ همه ی این سئوالات در بحثی به نام مدیریت زمان نهفته است . مدیریت زمان چیست ؟ و این بحث به چه معناست؟ یعنی اینکه از فرصت های و لحظه هایی که داریم بهترین استفاده را داشته باشیم ، حتی زمانی که منتظر چنین پیش امدی نباشیم . شاید این صحبت ها به نظرتان تکراری باشد اما یک تفاوت دارد و آن این است که راه کارهایی ارائه داده ایم تا شما بتوانید از زمان خود استفاده بهینه داشته باشید :

 

لازمه ی و شرط اصلی مدیریت زمان این است که شما هدف های اصلی زندگی خانوادگی و شخصی خود را مشخص کنید و بهترین روش این است که هدف تان را بنویسید و در این امر برنامه ریزی ، دقت و تلاش زیادی را به خرج دهید تا بتوانید به اهداف خود نایل شوید چون اگر یکی از عامل های گفته شده نباشد در راه سر در گم خواهید شد .

 

رسیدن به هر هدفی حتی خیلی کوچک نیاز به زمان مناسب دارد و به تدریج صورت می گیرد ، اگر تلاش لازم را انجام می دهید ولی به نتیجه ای که می خواهید نمی رسید ، ناراحت و نگران نشوید به تلاش خود ادامه دهید . تلاش های ما همانند مثال یک درخت و باغبان آن است . ما باغبان و تلاش هایمان مانند یک درخت است . باغبان درخت خود را آبیاری می کند ، مواظب آن است تا در فصل مناسب از میوه های درختش استفاده کند و انتظارات خود را برای فصل تابستان نگه می دارد و این امید را ندارد که درختش در فصل زمستان به او میوه بدهد . پس شما هم تلاش خود را بکنید اما منتظر باشید تا زمان باروری درختتان فرا برسد .

 

رسیدن به هر هدف نیازمند انجام چندین فعالیت کوچکتر است . شما باید چندین قدم کوچکتر را بردارید تا به اهداف بالاتری برسید . تلاش می کنیم ریز... ریز همانند ابر که همه می دانیم ابر حاصل تلاش قطره قطره های اب است تا تبدیل به ابری پربار می شود . پس یادمان باشد برای پر بار شدن ابر باید از قطره قطره های اب شروع کنیم .

 

بدون داشتن هدف های قابل وصول و مشخص شما نمی توانید درباره مدیریت زمان خود تصمیم بگیرید . پس هدف هایی را در نظر داشته باشید که بتوانید به آنها برسید ، نکته ی مهمی که در اینجا حائز اهمیت است این است که در حد تلاشتان ، آرزو و هدف داشته باشید نه کمتر نه بیشتر. زیرا اگربیشتر از تلاشتان ارزو داشته باشید چون به آنها نمی رسید دچار سرخوردگی و افسردگی خواهید شد .

 

برنامه های زمانی در خانواده تا حدودی به برنامه های زمانی یکایک اعضای خانواده بستگی دارد . اگر برنامه ریزی و هدفی برای زندگی شخصی و خانوادگی خود دارید این کار مستلزم همکاری و یاری تمام اعضای خانواده است .

 

اگر هدفی را دارید که گروهی است و لازمه ی آن تلاش تمام اعضای گروه است متناسب با توان خود و اعضای گروه گام بردارید نه خیلی سریع نه کند .

 

اولویت ها در یک زمان تغییر پذیرند ولی لازم است در هر زمانی اولویت ها را بازنگری کنید و تغییر دهید . گاهی تلاش های شما فراتر از آن که پیش بینی می کردید جلو می رود پس در این جا و در این مرحله باید تغییری دراهداف خود ایجاد کنید . و یا بر عکس متوجه می شوید که قادر به تلاش در این حد نیستید پس در اهداف خود یک باز نگری داشته باشید .

 

از همسرتان و یا والدین خود انتظارات افراطی نداشته باشید . به طور کلی افراد کمال طلب آماده مسامحه و اتلاف وقت هستند .  این گونه از افراد با ادعای اینکه کسی به آنها کمک نکرده و زمینه موفقیت آنها را فراهم نکرده است کارهای خود را توجیه می کنند. درست است که کمک و مساعدت دیگران در موفقیت های ما نقش دارد اما این نقش تا حدودی اهمیت دارد و بیشتر درصد موفقیت به تلاش های خود فرد بستگی دارد .

 

برای برنامه ریزی بهتر اوقات خود نیاز به توجه به خود ، همسر و یا افرادی که می توانند به شما کمک کنند دارید . زیرا تشویق و دلداری و مساعدت دیگران نقش بسزایی در پیشرفت سریع تر شما دارد .

 

سعی کنید بعضی از باورهای نادرست درباره مدیریت ناکارآمد زمان را در ذهن خود از بین ببرید . مثلا خیلی از افراد می گویند از فلان روز یا از فلان تاریخ شروع می کنم به درس خواندن ، شروع می کنم به کار کردن یا ...

نه اینها همه باورهای غلط است . از همین امروز تصمیم بگیرید و تلاش خود را شروع کنید به امید آینده ای واهی نباشید . چون اگر منتظر چنین روزی باشید هیچ وقت ، چنین روزی فرا نمی رسد .

 

در گذشته توقف نکنید و افق های زیبایی را برای خود ترسیم کنید . تنها از گذشته خود درس بگیرید و به عنوان موتوری برای حرکت به جلو از آن استفاده کنید نه برای حرکت به عقب .

 

این باور را درخود ایجاد کنید که شما مسئول زندگی و اعمال شخصی خود و خانواده تان هستید . بعضی از افراد عادت دارند همیشه مشکلات و سختی های که برایشان در جریان زندگی پیش می آید را به گردن دیگری می اندازند برای اینکه خود را تبرئه کنند راهی بهتری از این را نمی شناسند . اگر متاهل باشند ، تقصیرات را به گردن همسر خود می اندازند ، و اگر مجرد باشند ، پدر و مادر خود را مسئول تمامی این مشکلات می دانند . اما این موضوع ا را باور کنید که تنها شما و شما هستید که مسئول تمامی مصائب و مشکلات زندگی خود هستید . پس برای حل آنها باید خودتان به تنهایی گام بردارید .