سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

طلاق عاطفی ...

طلاق عاطفی چه شکلی است ؟

می گویند از هر ... تا ازدواج در ایران یکی از آن ها به طلاق عاطفی ختم می شود . طلاق عاطفی اصلا یعنی چه؟ چه شکلی است ؟ نکند خود ما هم از همسرمان طلاق عاطفی گرفته ایم و خبر نداریم ! با طلاق عاطفی نمی شود مهریه گرفت ؟ و از این سوال های مهم و پیش نیاز !

 

وقتی می گویند طلاق عاطفی ، منظور این است که ما غیر از آن طلاق هایی که در دادگاهای خانواده و محضرها انجام می شود و اسمش طلاق قانونی است لااقل یک نوع طلاق دیگر هم داریم که اسمش طلاق عاطفی است .

 

در طلاق عاطفی دو نفر زیر یک سقف دارند با هم زندگی می کنند اما در واقع خانه فقط خوابگاه آن هاست  . در طلاق عاطفی زن و شوهر دوست ندارند با هم حرف بزنند ، دوست ندارند به هم ابراز محبت کنند ، دوست ندارند حتی با هم غذا بخورند ، حتی با هم از خواب بلند شوند ، حتی ... در یک کلام حس می کنند که دیگر همدیگر را دوست ندارند .

 

طلاق عاطفی ، یک توافق اجباری است بین زن و شوهر که به هر دلیلی زیر یک سقف زندگی می کنند اما دیگر زن و شوهر نیستند ! شاید این توافق هیچ وقت گفته نشود و به تدریج به وجود بیاید اما به هر حال ناخودآگاه به وجود آمده است . طلاق عاطفی می تواند مقدمه ای باشد بر طلاق قانونی ، طلاق اقتصادی و طلاق اجتماعی .

 

چرا دو نفر طلاق عاطفی می گیرند؟

هزار دلیل می تواند وجود داشته باشد برای این که دو نفر از هم طلاق عاطفی بگیرند و یک دیوار نامرئی اما بلند بکشند بین خودشان . دلایل در دو تا سه دسته بزرگ جا می گیرند . اول آن که چرا این دو نفر این جور با هم سرد شده اند و دوم این که چرا نمی روند طلاق قانونی بگیرند ؟

 

مشکلات جنسی :

وقتی که یکی از دلایل قانونی مشکلات جنسی است چرا دلیل طلاق عاطفی نباشد . ممکن است یکی از دو طرف مشکل جنسی داشته باشند . مثلا زن سرد مزاج باشد و یا مرد زود انزالی داشته باشد . ممکن است یکی از دو طرف نتواند توقعات جنسی طرف مقابل را برآورده کند و یا ممکن است که اصلا یکی یکدفعه به سرش بزند و طرف مقابلش را از لحاظ جنسی نپسندد! نگویید اتفاق نمی افتد . مشکلات جنسی باعث می شود که زن و شوهر یکی از مهمترین تجربه های مشترک خودشان را از دست بدهند و اولین دیوار بین آن ها کشیده شود .

 

تفاوت شخصیت :

هر چه که دو طرف قبل از ازدواج شعار بدهند که « آره من و نامزدم مکمل همدیگریم و مثل یک پازل همدیگر را کامل می کنیم » بالاخره این تفاوت های عمیق خودشان را یک جایی نشان می دهند . وقتی که آقا برون گرا باشد و خانم دلش بخواهد که آخر هفته هم ، صبح تا شب در خانه بماند ، وقتی که خانم عاشق سفر باشد و آقا دلش جلوتر از پلیس راه شهر خودشان را نخواهد ، بالاخره آن قدردعوا شکل می گیرد که منجر شود به طلاق عاطفی .

 

بلد نبودن مهارت زندگی :

خیلی از زنها و شوهر ها بلد نیستند به هم ابراز محبت کنند ، بلد نیستند یک مساله را با هم حل کنند و حتی بلد نیستند که درست با هم دعوا کنند . آموختن مهارت های ارتباطی می تواند جلو خیلی از طلاق های عاطفی و حتی طلاق های قانونی را هم بگیرد .

 

درک نادرست از جنس مقابل :

یکی از دلایل طلاق عاطفی هم این می تواند باشد که زن و شوهر اصلا یادشان می رود که اساسا از دو جنس آفریده شده اند و یک فرق هایی دارند که به زن بودن یا مرد بودنشان ربط دارد .

 

پول ، پول و باز هم پول :

اگر دلایل های اقتصادی را هم نگوییم خودمان را گول زده ایم . مشکلات اقتصادی می تواند باعث شود که یکی یا هر دو زوج تا دیر وقت بیرون از خانه کار کنند و برای هم دیگر فرصتی برای گل گفتن و گل شنیدن نداشته باشند و حالش را نداشته باشند که به حرف های همسر خود گوش دهند .

 

وجود بچه :

وجود بچه باعث می شود که زن و مرد فقط نقش پدر و مادر فداکار را بگیرند و با وجود طلاق عاطفی کنار هم بمانند . یعنی دیگر یادشان می رود که زن و شوهر هستند و می شوند پدر و مادر مطلق !

 

فشار خانواده ها :

بعضی وقت ها هم زن و شوهر برای این که آبرویشان نرود ، برای این که از عواقب طلاق می ترسند یا به خاطر فشار خانواده هایشان از هم طلاق قانونی نمی گیرند .

 

چه طور دوباره به هم بپیوندیم؟

این که خود شما شروع به خواندن این مطلب کرده اید یعنی این که به موضوع علاقه دارید و یا درگیر آن هستید و می خواهید راه حل را بدانید . کلیات قضیه این ها هستند :

 

مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید :

این که دو نفر بدانند چه طور به حرف همدیگر گوش بدهند ، این که بدانند چه طور از هم درخواست کنند ، چه طور به هم نه بگویند ( ! ) ، چه طور مساله ای را حل کنند ، چه طور تصمیم بگیرند ، چه طور احساساتشان را بیان کنند و چه طوربا بیماری جسمی یا روان شناختی همسرشان کنار بیایند ، خیلی از مشکلات را حل می کند .

 

مشکلات زناشویی را حل کنید :

واقعا ببینید ریشه مشکلات جنسیتان در کجاست . اگر مشکل جسمی باشد اورولوژیست ها می توانند آن را حل کنند اما برای مشکلات روان شناختی حتما باید با یک روان پزشک و یا یک روان شناس بالینی را ببینید و با صراحت مشکلتان را مطرح کنید .

 

به متخصص مراجعه کنید :

طلاق عاطفی یک دعوای ساده نیست که بشود با خواندن یک مقاله ، به حل آن اقدام  کرد . در این موارد بهتر است که به یک مشاور خانواده مراجعه کنید و مشکلتان را حل کنید .