سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

نیمه گمشده من

من اگر ما نشوم تنهایم

تو اگر ما نشوی خویشتنی

 

مقدمه :

انسانهای بیچاره زمان ما به جای اینکه زندگی کنند ادای زندگی کردن را در می آورند

 بدون تردید ازدواج بزرگترین و مهم ترین حادثه زندگی هر انسانی است ، که موفقیت یا شکست در آن ، برای هر یک از زوجین سرنوشت ساز خواهد بود . بنابراین ، هر دختر و پسری لازم است که قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر اطلاعات کافی کسب کنند ،   سپس اقدام نمایند .

اما متأسفانه اکثر پسران و دختران ، بدون تجربه و کسب اطلاعات لازم ، به چنین امر مهم و سرنوشت سازی اقدام می نمایند . در حالیکه نه از شرایط و صفات نیک یک همسر خوب آگاهی دارند و نه راه کشف آنرا می دانند ، نه از نقاط ضعف و صفات بد همسر خبر دارند ، نه راه کشف و اجتناب از آنها را می دانند .

چه بسا جوانان صفتی را از شرایط بسیـار مهم و ضـروری می پندارند و برای نیل به آن جدیت می نمایند ، در صورتی که آن صفت اصلاً از مزایای ضروری یک همسر نیست یا اهمیت چندانی ندارد . چه بسا امر بسیار مهمی که باید جزء شرایط قرار گیرد در اثر غفلت آن   را از شرایط و مزایا محسوب نمی دارند و هنگامی خبر دار می شوند که کار از کار گذشته و چاره ای ندارند . و در اثر آن اختلافات و کشمکش ها و ناسازگاری ها و بهانه جویی ها شروع می شود و بالاخره یا به طلاق منجر خواهد شد یا ناچارند تا آخر عمر با تلخی و رنج و اندوه به زندگی ادامه دهند ، در صورتی که اگر آگاهانه عمل می کردند کمتر با شکست و تلخکامی مواجه می شدند .

بعلاوه بسیاری از اختلافات خانوادگی و حتی طلاق ها از حوادث و مراسم نامزدی و تعیین مهر و عقد و عروسی و رفتار پسر و دختر در دوران قبل از عروسی نشأت می گیرد ، و چه بسا کدورت هایی در این زمان به وجود می آید که آثار سوء آنها تا پایان عمر باقی خواهد ماند و چه بسا به طلاق و جدایی منجر خواهد شد ، در صورتی که اگر دختر و پسر از اطلاعات لازم برخوردار بودند به چنین سرنوشتی گرفتار نمی شدند .

بنابراین انتخاب همسر کار مهم و سرنوشت سازی است که نیاز به اطلاعات کافی دارد و نمی توان و نباید آنرا سهل و آسان پنداشت و نسبت به آن غفلت ورزید .

پیامبر اکرم فرموده : هیچ کانونی در اسلام بر پا نشده است که نزد خداوند محبوب تر و عزیز تر از کانون ازدواج باشد .[1]                                                

ازدواج یک سنت دیرینه اجتماعـی است که از زمانهــای بسیار قدیــم به آن پرداختـه و می پردازند و همیشه و در همه حال در ذهن تمامی انسانها این بود که چگونه یک ازدواج موفق و سالم را داشته باشند .

ازدواج پیمانی مقدس است که در بین تمام اقوام و ملل ، مذهبی و غیر مذهبی و در تمام اعصار وجود داشته است و دارد و براساس این پیمان مقدس و آسمانی ، زوجین یعنی زن و مرد زندگی مشترکی را شروع می کنند . [2]

انتخـاب همـسر همیشه در طول تاریخ مورد توجه فرهنگ های مختلف بوده است و هر جامعه ای بر اساس شرایط و مقتضیات خود قواعد و مقرراتی را برای کنترل و نظارت برآن ایجاد کرده است .

انتخاب همسر در زمانهای مختلف و در جوامع گوناگون به صورت های مختلـف بوده است . اما ، هیچگاه از تأثیر جامعه و شرایط اجتماعـی برکنار نبوده اسـت و همواره عوامل اجتماعی ، نوع ازدواج و معیارهای انتخاب همسر را تحت تأثیر قرار داده .

 

یقیناً شناخت دختر و پسر از یکدیگر ، آشنایی کامل از خصوصیات رفتاری ، روحی ، عاطفی ، اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی می تواند سهم بسزایی در موفقیت انتخاب درست و شایسته ، کامیابی ، خوشبختی و سعادت در زندگی زناشویی و پیوند ازدواجی که با هم خواهند بود ایفا کنند .

اگر ازدواجی که صورت می گیرد بصورت عاقلانه و پیش طراحی شده باشد و جوانان ما چه دختر و چه پسر با اطلاعات کافی و فکر باز پا به این عرصه بگذارند شاید مشکلات بعدی پیش نیاید .

در یکی از بحث های تلویزیونی آقای محمد تقی جعفری در این مورد مطرح کرده بودند که : « برتراند راسل ( فیلسوف مشهور اروپایی ) به من نوشت : چرا اسلام اینقدر به ازدواج بها داده و برایــش قانونی وضــع کرده اسـت ؟ در جواب او نوشتم : مسألــه انسان است ؛ با ازدواج می خواهد انسان بوجود آید . »[3]             

همه موجودات زنده از آغاز تولد تا مرگ مراحلی را پشت سر می گذارند . آدمی نیز چون سایر موجودات از این قاعده جدا نیست . انسان موجودی است که همواره در حال تغییر و تحول است و همان گونه که بر آموخته هایش افزوده می شود ، نیازها و توانمندی هایش نیز دستخوش تغییر قرار می گیرد .

یکی از نیازهای اصلی انسان که در این مجموعه شکل می گیرد و یکی از مهمترین مراحلی که در دوران زندگی هر فردی وجود دارد نیاز به داشتن همسر یا برگزیدن جفت است . از آنجایی که گزینش همسر ، اساس و شالوده زندگی مشترک آینده هر فرد را پایه ریزی می کند و به علت اثرات گسترده این زندگی مشترک در محیط خانواده ، فرزندان ، اقوام و بالاخره جامعه ، لذا باید تا آنجا که امکان پذیر است قبل از اقدام به ازدواج جنبه های مختلف این مهم را مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا بلکه حتی الامکان بتوان از اثرات مخرب و روح فرسای آن کاست .

ازدواج در زمانهای گذشته و همچنین در زمان حال با توجه به شرایط اجتماعی مقتضی زمان خودش به طرق گوناگون صورت می گرفته و می گیرد .

در گذشته ازدواج ها بیشتر به صورت دگر انتخابی بوده است تا خود انتخابی . یعنی همین که فرد به سن بلوغ می رسید ، والدین او بر اساس یکسری مصالح و منافع خانوادگی و ... دست به انتخاب همسر برایش می زدند . در این انتخاب بیشتر تجانس و منافع خانواده ها مطرح و مهم بود تا تجانس و منافع طرفین ازدواج .

در این شرایط منافع و خواست و نظر فرد ارجحیت نداشت و دخالت دیگران در امر ازدواج و انتخاب همسر ، منجر به تشکیل یک خانواده جدید و مستقل به تمام معنا نمی شد .

البته لزوم تجانس و همفکری و در نظر گرفتن خواست و منافع طرفین در ازدواج و انتخاب همسر امری روشن و واضح است .

ازدواج و انتخاب همسر پدیده ای است که تحث تأثیر عوامل مختلف قرار می گیرد . در واقع ، نه یک علت ، بلکه شبکه ای از علت هاست که در عین تعامل بر یکدیگر بر امر همسر گزینی و معیارهای مورد نظر فرد تأثیر می گذارد .

متاسفانه ما هر روزه شاهد درگیری های خانوادگی ، طلاق و دیگر مسائل آن هستیم که منشأ و ریشه آن در انتخاب ناصحیح اول و شناخت های نادرست از طرف دختر و پسر می باشد ،

متاسفانه جوانان ما امروز ، بیشتر سمت و سو به ، ازدواج های اینترنتی و تلفنی و یا با یک نگاه عاشق شدن ، پیدا کرده اند . به همین علت چشم و گوش بسته تن به این چنین ازدواج هایی می دهند که پایه هیچ کدام از آنها با توجه به شناخت قبلی چه از خودشان و چه از خانواده شان نیست و این زندگی ها طولی نخواهد کشید که یا به طلاق منجـر می شود و یا به مشاجره های دائمی بین آنها .

 

اگر جوانان قبل از ازدواج به مشاورین و روانشناسان و حتی به پدر و مادر خود مراجعه کنند نتیجه بخش تر خواهد بود و عواقب بعدی را پیش نخواهد آورد .

روانشناسان و متخصصان خانواده معتقدند که : « هر اندازه زن و مرد قبل از ازدواج اطلاعات صحیح تر و دقیق تر نسبت به یکدیگر داشته باشند ، بهتر می توانند موفقیت و یا شکست زناشویی خود را پیش بینی کنند . » [4] 

« مطالعات نشان می دهد که افراد تمایل دارند همسرانی مشابه خود برگزینند . شاخصهای این تشابه عمدتاً مذهبی ، تحصیلی ، فرهنگی ، خانوادگی ، اقتصادی و اجتماعی می باشند . اینگونه افراد زندگی را تقریباً مشابه هم تعریف می کنند و اهداف و رؤیاهای آنان نیز به یکدیگر نزدیکتر است . » [5]

هم چنین پژوهش ها نشان می دهد که تا حدود زیادی خوشبختی و بدبختی زن و مرد را از ابتدای زندگی مشترکشان می توان پیشگویی کرد ، و به بیان دیگر بسیاری از مشکلات آنها قابل پیشگیری خواهد بــود . به همیــن جهت امــروز ، آمـوزش پیـش از ازدواج زوج هــای جوان یک ضرورت مسلم تلقی می شود . 

هر اندازه دختر و پسر اطلاعـات بیشتــری در جهـت شناخت خود و همسر آینده شان داشته باشند و ملاکهای معقول تری را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند ، در زندگی زناشویی خود با مشکلات و ناسازگاری های کمتری مواجه خواهند بود .

جوانان ما باید بدانند که خانواده یکی از بنیانهای بسیار محکم و استوار است که اگر با اطلاعات کافی و وافی قدم به این راه بزرگ بگذارند حتماً موفق خواهند شد .

 


 



[1]   « بحار الانوار ، ج 103 ، ص 222 »

[2]    امینی ـ ابراهیم ، انتخاب همسر

[3]   « درسهای نهج البلاغه استاد »

 

  2ـ برگرفته از روزنامه همشهری

  3ـ ملک محمودی ـ امیر ، راهنمای ازدواج ، ص 30