سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

جایگاه زن در خانواده

قرآن کریم می فرماید : زن و مرد لباس همدیگر هستند . لباس یعنی چه؟ لباس یعنی خود شخص ، یعنی نزدیک ترین چیز به او . وقتی که نزدیک ترین چیز به من ، زنِ من می شود ، من دیگر نباید ایشان را تضعیف و یا تحقیر کنم . در پدیده شناسی مذهبی ، لباس یعنی حفظ همدیگر ، لباس یعنی روح همزاد ، لباس یعنی حوزه آرامش . لباس ، آدم را می پوشاند و او را از آسیب های بیرونی حفظ می کند . پس وقتی چیزی حوزه آرامش من می شود ، من حق ندارم ، عزت نفس این حوزه آرامش را تحت الشعاع قرار دهم .

 

من باید از خودم و لباسم محافظت کنم . مخصوصا در مورد مردان که باید مواظب زنان شان باشند . می گویند بدون زن می توان زنده بود ، اما نمی توان زندگانی کرد یا اگر زنان نبودند مردان ، جهان را اداره می کردند اما ناآرام .

 

دوست داشتن زنان از اخلاق انبیاست و ما در این مورد حدیث داریم . البته زن دوستی با زن پرستی فرق دارد ؛ همان طور که پول دوستی و پول پرستی با هم فرق دارند . رسول اکرم ( ص ) می فرمایند خداوند طبیعت مرا طوری آفریده است که به سه چیز علاقه دارم : بوی خوش ، نماز که نورِ دیده من است و زن .

 

در ادبیات هم توجه زیادی به زنان شده است . زن شعر آفرینش است و مرد نثر آن . مرد پیش نویس خلقت است و زن پاک نویس آن . زن فرشته ای در روی زمین است که انسان پرورش می دهد . حتی فرشته عدالت را نیز زن می دانند .

 

 الان دیگر مثل قدیم نیست که مرد کدخدای خانه باشد و زن کدبانو . مرد طلبکار باشد و زن بدهکار . اگر زنی در خانه شوهر لباس شست و غذا پخت ، مرد باید از چنین زنی تشکر کند ، چون طبق موازین اسلامی ، زن در منزل شوهر غیر از تمکین ، وظیفه دیگری ندارد . نقش آرامش دهی زنان بسیار مهم است .