سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

جایگاه خانواده و قداست آن در اسلام

کاخ شکوهمند حیات ، به خانه و خانواده تعلق دارد . در خانواده است که شخصیت اصلی فرزندان شکل می گیرد و آنها هویت واقعی خودشان را پیدا می کنند . وقتی صحبت از خانه می کنیم منظور ما فضای چاردیواری و مادی خانواده نیست ، بلکه منظور از خانه و خانواده آن فضای احساسی و عاطفی است . در انگلیسی هم میان این دو تفاوت هست . house   ، فضای مادی و چاردیواری خانه است و home   ، فضای احساسی و عاطفی .

 

در فرهنگ خود ما هم ، خانه و مأوا با هم تفاوت دارند . کسی که به بزهکاری روی می آورد و یا دچار آسیب های اجتماعی می شود ، کسی نیست که خانه ندارد ، بلکه فردی است که مأوا ندارد . ممکن است چنین آدمی خانه و ماشین داشته باشد ، اما مأوا نداشته و از یک پایگاه عاطفی قوی برخوردار نباشد .

 

برای تشکیل این مأوا نیز ازدواج موفق چاره ساز است . تشویق به امر ازدواج در اسلام فراوان است . با ازدواج ، جامعه کوچکی شکل می گیرد و با اتحاد و شکل گیری دیگر امت ها ، کاروان بشری تحقق پیدا می کند ؛ پس ما باید به جوهره این حقیقت عظیم پی ببریم و تلاش کنیم جلوی هر گونه سستی را در این کانون مقدس بگیریم . حتی اگر یک هزار تومانی داریم ، نهصد و نود و نه تومانش را خرج خانواده کنیم و یک تومان را جای دیگر . در واقع اگر خرج تربیت و خانواده بکنیم دیگر جامعه نیازمند ارائه این همه خدمات جانبی مثل نیروی انتظامی ، دادگستری ، دادگاه و ... نیست .

 

قانون اساسی ما تنها قانونی است که در مقدمه خودش به بحث خانه و خانواده و مسائل زنان پرداخته است . خانواده ، واحد بنیادین جامعه و مرکز اصلی رشد و تعالی انسان است .