سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

تصویر ذهنی

تصویر ذهنی ، همان تصوری است که از خویشتن داریم . این تصویر ذهنی بر اساس باورهائی که از خویش داریم ساخته شده است . اما ، بی آنکه بدانیم ، اغلب این باورها در اثر تجارب گذشته ، موفقیت ها و شکست هائی که داشته ایم ، حقارت ، پیروزی ها و رفتاری که سایرین در دوران کودکی با ما کرده اند شگل گرفته است .

از مجموعه این تجارب است که در ذهن یک ( خویش ) یا یک تصوری از خویش می سازیم . ما با توجه به تصوری که از خویش داریم عمل می کنیم .

تصویر ذهنی مقدمه ، پایه یا بنیادی است که تمامی شخصیت ، رفتار و حتی کیفیت ما بر اساسش شکل می گیرد . برای مثال شاگرد مدرسه ای که برای خودش حساب مردودی باز کرده ، یا فکر می کند که استعداد ریاضی ندارد ، پایان سال نمره خوبی هم نمی گیرد و بنابراین باورش به اثبات می رسد .

 

تصویر ذهنی قابل تغییر است

برای داشتن یک زندگی حقیقی ، برای رسیدن به یک زندگی منطقا رضایت بخش ، ما محتاج یک تصویر ذهنی واقع بینانه و شایسته هستیم و باید بتوانیم با آن زندگی کنیم باید از خویشمان راضی باشیم . ما محتاج خویشی هستیم که بتوانیم به آن اطمینان کنیم . باید خویشی داشته باشیم که اسباب خجالت ما نباشد .

ما باید خودمان را بشناسیم . از نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشیم ، در هر دو مورد با خود صادقانه بر خورد کنیم . تصویر ذهنی ما باید حدود منطقی ( ما ) باشد ، نه بیش از آنچه هستیم و نه کمتر از آن .