سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

روش های مقـابله با پشـه ها در تابستـان

یکی از بزرگترین و شاید یگانه موردی که در فصل‌های گرم به ویژه تابستان ، افراد مختلف در نقاط گوناگون جهان با آن سر و کار دارند ، نیش پشه‌ها و سوزش جای آن است . پشه‌ها نیش می‌زنند و پس از 24 ساعت می‌میرند ، اما جای نیش آن‌ها که سوزش دارد و قرمز شده، برای مدتی می‌ماند و باعث آزار فرد می‌شود .

ده راه طبیعی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای مقابله با پشه‌ها و رهایی از نیش این حشرات به ویژه در طول شب استفاده کرد :

اولین راه ، خلاص شدن از آب‌های راکد در اطرافتان است . به عنوان مثال ، ظروف آب حیوانات خانگی و حوض‌ها محل مناسبی برای تخم‌گذاری این پشه‌ها و گسترش دامنه فعالیت آن‌هاست .

دومین راه ، کاشتن و یا نگهداری از گیاهان چون علف گربه ،‌ اکلیل کوهی ، بالنگ ، استوخدوس ، دارچین و نعناع است . این گیاهان مانع جذب پشه‌ها می‌شوند یا به عبارتی به گیاهان پشه ‌گریز معروف هستند .

سومین راه ، این است که از سیر استفاده کنید . پشه‌ها همانند خون‌آشام‌ها از این گیاه نفرت دارند . اگر از بوی سیر متنفرید ، یک تکه پارچه را در آب سیر خیس کنید و پس از خشک شدن ، آن را خارج از اتاق و یا محلی که زندگی می‌کنید ، آویزان کنید. اگر هم برایتان فرقی نمی‌کند که بوی سیر بدهید ، یک حبه سیر را چهار قسمت کرده و یکی از این چهار قسمت را له کرده و با پنج لیوان آب مخلوط کنید و به صورت اسپری درآورید و به خود بپاشید . این روش پشه‌ها را از شما دور می‌کند. همچنین می‌توانید یک بوته سیر را از سر در اتاقتان آویزان کنید .

چهارمین راه ، این است که گیاه مریم گلی و اکلیل کوهی را درون زغال کباب بریزید . این روش به راحتی پشه‌ها را دور می‌کند . استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی چون اوکالیپتوس ، دارچین و روغن کرچک هم برای دفع نیش پشه‌ها به کار برده می‌شوند . برای استفاده از این روش ، 10 تا 25 قطره از این روغن‌ها را درون دو قاشق غذاخوری حلال ، مخلوط کرده و به بدن بپاشید .

پنجمین راه دفع پشه‌ها این است که در زمان‌هایی که این حشرات بیشترین فعالیت خود را دارند ، ‌از بیرون رفتن خودداری کنید . پشه‌ها اکثرا در زمان طلوع و غروب خورشید فعال‌تر می‌شوند . به همین دلیل 30 دقیقه قبل و بعد از غروب و طلوع از خانه خارج نشوید تا از شر نیش این پشه‌های مزاحم در امان بمانید .

پشه‌ها به سمت لباس‌های تیره جذب می‌شوند . به همین دلیل ، بهتر است در زمانی که خارج از خانه هستید از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های تیره خودداری کنید . لباس‌های رنگ روشن و سفید مانع پشه‌ها هستند . عطرها و صابون‌هایی با رایحه‌های گل‌ها هم جاذب پشه‌ها هستند . پس بهتر آن است که در خرید این محصولات آرایشی دقت کنید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید .

موقعیت نشستن شما هم در جذب پشه‌ها اثر دارد . از مکان‌های نزدیک به کولرها و پنکه‌ها استفاده کنید ؛ چرا که پرواز پشه‌ها در معرض باد این وسایل به سختی صورت می‌گیرد .

استفاده از اسپری سرکه سیب و یا سرکه سفید هم می‌تواند پشه‌ها را دور کند .

آخرین روش استفاده از خفاش‌هاست ، بهتر است یک خفاش استخدام کنید! و قفس آن را از پنجره آویزان کنید تا پشه‌ها را نوش جان کند!