سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

آشنایی با یدالله رویایی شاعر معاصر

زندگینامه

یدالله رؤیایی ( معروف به رویا ) ، فرزند ابوالقاسم در 17اردیبهشت ماه 1311هجری شمسی در قریه جعفر آباد از توابع دامغان به دنیا آمد. تحصیلات دبستانی و دبیرستانی خود را ابتدا در زادگاهش، و از آن پس در تهران در دانشسرای شبانه‌روزی تربیت معلم به پایان رساند. چندسالی به کار تدریس و سرپرستی امور اوقاف دامغان اشتغال داشت.

نوجوانی و جوانی او به تمایلات مارکسیستی و مبارزه در حزب توده ایران گذشت. در سال 1332به دنبال کودتای 28مرداد و فرار از دامغان، چندی به زندگی مخفی، و ترک و گریز گذرانید و سرانجام در اسفند ماه همان سال دستگیر شده و به زندان افتاد.

رویائی پس از خروج از زندان اولین شعرهای خود را در 22سالگی نوشت و در مجلات آن زمان با نام مستعار « رؤیا» منتشر کرد، و همزمان به تحصیلات خود در رشته حقوق سیاسی در دانشکده? حقوق دانشگاه تهران تا اخذ درجه دکترای حقوق بین‌الملل عمومی ادامه داد. و از آن پس، در وزارت دارایی به استخدام درآمد و به عنوان ذی‌حساب و سرپرست امور مالی در ادارات و دیگر مراکز دولتی، از جمله وزارت آب و برق، سازمان تلویزیون ملی ایران و ... به کار پرداخت.

زندان‌های او : زندان باغشاه، زندان زیرطاقی ( زیرزمین مخوف پلیس تهران)، زندان موقت، و یک بار دیگر هم در سال 1336، زندان لشکر 2زرهی سلطنت‌آباد.