سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

 مغز انسان و شناخت پیچیدگی‌های خاص آن همواره برای بشر جذاب بوده است . همواره انسان یک نمونه شگفت ‌انگیز برای شناخت به شمار می ‌رود و موارد بی‌شماری در مورد انسان ناگفته باقی مانده است .

در این مقاله به ده واقعیت جذاب در باره‌ی مغز انسان خواهیم پرداخت ، تا شاید دید بهتری نسبت به مهمترین عضو بدن خود داشته باشید .

واقعیت اول : بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است .بیشتر مردم تصور می‌کنند که مغز به طور کامل جامد است ، اما این افراد اشتباه می‌کنند . 75 درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد . بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا 10 تا 12 درصد مغز را تشکیل می‌دهد . بقیه مغز از جنس پروتئین ، هیدروکربن و نمک است.

واقعیت دوم : 160,000 کیلومتر رگ‌ خونی در مغز وجود دارد .این به این معنی است که اگر تمام رگ‌های خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم شما می‌توانید آن را 4 بار دور کره زمین بپیچانید یا اینکه کره ماه را با رگ‌های مغز دو نفر به زمین متصل کنید .

واقعیت سوم : مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می‌کند .این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافی است . بخش عمده‌ای از این قدرت تولید شده به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می‌شود .

واقعیت چهارم : استفاده از غذای سالم هوش را افزایش می‌دهد .طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده ، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم ‌دهنده مصنوعی نداشته باشد ، 14 درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد . این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است .

واقعیت پنجم : هر فکری که می‌کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می‌کند .مغز از آن چیزی که تصور می‌کنید انعطاف‌پذیر‌تر است و به مرور زمان تغییر می‌کند . اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید ، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است .

واقعیت ششم : یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می‌دهد .شما همیشه در حال فکر کردن هستید . با تغییر این تفکرات ، شما می‌توانید به طور کل سیم‌کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید .

واقعیت هفتم : خندیدن فرایند پیچیده‌ای است و از 5 بخش مغز استفاده می‌کند .خندیدن موضوع خنده‌داری نیست ، این فرایند بخش‌های زیادی از مغز را درگیر می‌کند . خندیدن برای فعالسازی مغز‌ بسیار موثر است و مواد شیمیای تقویت‌کننده‌ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می‌شود .

تحقیقات نشان می‌دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی ، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می‌شود .

واقعیت هشتم : تردستی موجب تغییرات سریع در مغز می‌گردد .تردستی و یادگیری کارهای پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد . تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می‌شود ، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می‌شود . همچنین کارها و مسائل پیچیده می‌تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد .

واقعیت نهم : مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد .مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می‌تواند درد بخش‌های دیگر بدن را دریافت کند . در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد .

واقعیت دهم : ارتفاع مغز انسان 9.3 سانتی متر است .مغز از آن چیزی که مردم تصور می‌کنند کوچکتر است. اندازه مغز 16 در 14 در 9.3 سانتی متر و وزن آن 1.3 کیلوگرم است . در همین 1.3 کیلوگرم 200 میلیون سلول عصبی ( نرون ) وجود دارد .