سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

قانون انتخاب

زندگی برای عاقل ، مدرسه و برای نادان ، دشمن است . [1]

احساسی که ما نسبت به زندگی خود داریم ، حاصل تفسیری ست که در باره ی آن می سازیم . قانون انتخاب ، وجود ما را در برابر این درک ، پذیرا می کند که راه های بسیاری برای تفسیر رویدادهای زندگی مان وجود دارد که هیچ یک از آن ها حقیقت مطلق نیستند . تمامی رنج ها و دردهای ما با توجه به دیدگاه ما به شرایط کنونی مان به وجود می آیند . اگر چه ما همیشه توانایی انتخاب رویدادهای زندگی خود را نداریم ، اما در گزینش تفسیرمان از آنها توانمند هستیم . دو نوع تفسیر از ماجراهای زندگی وجود دارد : آنهایی که به ما قدرت می بخشند و آنهایی که اقتدار را از ما می گیرند . قانون انتخاب به ما راهنمایی می کند تا زندگی خود را از دیدگاه جدیدی ببینیم و تعبیر نوینی از آن بیافرینیم که ما را برای عمل کردن ، بیش از واکنش نشان دادن ، نیرومند می سازد . بر این اساس ما طراح حقایق جدید خود خواهیم شد .

 

لازم است بدانیم که هر پدیده ، عمل ، رفتار و هر شخصی از دید هر کس و از جایگاه متفاوتی ، متفاوت به نظر می رسد . ما برای بهبود یافتن باید از دیدگاههای متفاوت به روابطمان و خودمان بنگریم . ما نیاز داریم که دیدگاه های نوینی را کشف کنیم و به قضاوت های جدیدی برسیم و این به مفهوم آزادی انتخاب یا آزاد بودن است .

 

در جایگاه یک انسان ما آزاد هستیم تا زندگی را از زوایای مختلف ببینیم . بسیاری از ما این موضوع را درک نمی کنیم . ما گرفتار واقعیتی که در این لحظه می بینیم ، می شویم و باور می کنیم که فقط همان حقیقت دارد . ما قربانی دریافت های خود می شویم که محدود و به رنگ آنچه می بینیم ، هستند . بسیاری از ما آموخته ایم که زندگی خود را به شکلی فاقد قدرت و ارزش تفسیر کنیم .

 

رویدادهای زندگی ما مفهوم سرشتی ندارند ، این ماییم که به آنها معنی می بخشیم و راوی آنها هستیم . ما تصمیم می گیریم که هر رویدادی را چگونه معنی کنیم و آنها چه تاثیری بر زندگی مان داشته باشد . هر تعبیری که ما انتخاب می کنیم ، برای افزایش کیفیت زندگی ما یا کاهش آن به کار می رود .

 

هر رویداد منفی ، چشمان ما را به روی فرصتی برای تغییر راستای زندگی مان در جهت بهتر می گشاید یا ما را به چاه بی انتهای درد و رنج و خود آزاری می فرستد . خود آزاری از زخم هایمان منشاء می گیرد و نشان می دهد که ما پیامدهای عاطفی حل نشده ای را با خود حمل می کنیم که نیاز به بهبود دارند . رفتارهای ویرانگرمان وجود دارند تا به ما یادآوری کنند که در زندگی مان چیزی نیاز به توجه دارد . آفریدن تفاسیر مثبت ، دیدگاه ما را نسبت به جهان به چالش می خواند و نحوه نگاه ما را به خودمان و دیگران تغییر می دهد .

 

تجارب ما باورهایمان را می سازند و باورهایمان ، حقیقت ما را به وجود می آورند . اگر ما بخواهیم حقیقت خود را تغییر دهیم ، باید باورهایمان را دگرگون کنیم و این ممکن نیست مگر آن که به گذشته باز گردیم و تجارب خود را تغییر دهیم . این مرحله ای ست که به ما اجازه می دهد روابط و رفتارهای خود را به شکلی فعال و پویا تغییر دهیم و واقعیت آینده خود را اصلاح کنیم . ذهن ما آفریننده ی قدرتمندی ست و ما آن را با افکار و باورهایی انباشته می کنیم که می تواند موجب موفقیت یا شکستمان شود .    

 

برای تغییر دریافت های خود باید در گذشته مان جست و جو کنیم و تفسیرهای جدید و نیرومندی ایجاد کنیم تا به ما اجازه دهند که مسئوولیت کامل رویدادهای زندگی خود را بپذیریم و موهبتی را که هر لحظه برای ما به ارمغان می آورد ، دریابیم . این هدف به زمان و تلاش فراوان نیازمند است ، اما فواید آن می تواند روابط و زندگی ما را دگرگون کند .

 

قانون انتخاب ، این آزادی را به ما می دهد که به ورای گذشته و احساسات منفی خود برویم . این قانون برای ما امکاناتی به وجود می آورد که با نگاهی نو به تجارب حاصل از زندگی خود بنگریم . قانون انتخاب می گوید که ما توانایی این گزینش را داریم که با احساس شکست و نگاهی دردمند یا با قلبی سپاس گزار به زندگی خود نگاه کنیم .

 

انتخاب بخشایش برای داشتن عواطف خوب و سلامت روان ما از طریق جذب عشق و مهربانی ، ضروری ست . اگر شما گام نهادن به مرحله بخشایش و سپاس گزاری را انتخاب کرده باشید ، وجودتان با ارتعاشاتی بالاتر تواتر خواهد داشت و به طور طبیعی دیگران نیز همین انرژی را به سویتان بازتاب می دهند . اگر قلبتان پر از عشق و همدلی باشد ، شما پیوسته موجب فرا خواندن عشق و همدلی از سوی دیگران می شوید . به همین ترتیب اگر ذهن شما پر از خشم و قضاوت باشد ، کسانی را که خشمگین و قضاوت کننده هستند یا احساسات دردناک شما را شدت می دهند ، به سوی خود جذب خواهید کرد .

 

حق انتخاب ، به ما آزادی می بخشد . حق انتخاب ، به ما توانایی اعجاز آوری می دهد تا به جای پذیرش موارد تحمیلی ، آن گونه که مشتاق و آرزومندیم زندگی کنیم . زندگی به روشی که خودمان می توانیم انتخاب کنیم و این که در نهایت احساسی نسبت به هر فرد ، حادثه یا موقعیتی داشته باشیم ، معجزه آفرین خواهد بود .  هنگامی که ما اختیار انتخاب های خود را در دست بگیریم ، در سطح شگفت انگیزی از انسان بودن ، زندگی خواهیم کرد . انتخاب این توانایی را به ما می دهد تا لذت استقلال را تجربه کنیم و از این که انسانی دوست داشتنی هستیم ، شکرگزار باشیم .

 

شکر و سپاس ، هدایای یک قلب گشوده و پذیرا هستند . شکر گزاری حالتی مقدس از وجود است که از این حکمت و فهم عمیق سرچشمه می گیرد که همه چیز همان گونه است که باید باشد . احساس قدر شناسی ، هنگامی در شما پدید می آید که به جای نگریستن به کمبودها و نارسایی ها به مواهب و داشته های خود بنگرید . شکر و سپاس ، ابزار زایش خود به خودی عشق است که شما می توانید هر روز آن را به خودتان هدیه کنید . وقتی زندگی معنوی را بر می گزینید به این مرحله از ادراک می رسید که هر آنچه دریافت می کنید ، موهبت به شمار می آید . اگر نعمت هایی را که به شما ارزانی شده است نبینید ، موقعیت شناخت خدا را از دست می دهید .



[1]   یک ضرب المثل فارسی . اگر به زندگی به عنوان مدرسه نگاه کنیم ، تنها سئوالی که باید بپرسیم این است :

باید از این تجربه چه بیاموزم ؟

چرا باید این تجربه را می داشتم ؟

چگونه می توانم از این تجربه برای غنای زندگی ام بهره مند شوم ؟