سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

ناسازگاری در زندگی زناشویی

غلامحسین ریاحی

متاسفانه هنوز در جامعه ما ازدواجهای تحمیلی ، شرایط سنی نامتناسب و ازدواج مجدد دیده میشود و هنوز بسیاری از جوانان تنها با دل خود پا پیش گذاشته و وارد زندگی زناشویی میشوند .

آنچه در اینجا به آن میپردازیم ، آیین همسر یابی نیست ، بلکه قصد داریم با بیان کردن دلایل اصلی بروز اختلاف میان همسران و روشهایی ساده برای احتراز از آنها ، قدمی در راه بهبود بخشیدن به روابط داخلی خانواده برداریم .

درحالی که امروزه بیشتر ازدواجها با عشق صورت میگیرد و هر دوطرف قصد دارند به یکدیگر و تعهداتشان در مقابل هم احترام بگذارند ، اما در طول زمان مسایلی پیش میآید که میتواند به جدایی یا یک زندگی مشترک بدون احساس ، عشق و همراهی منجر شود .

علیرغم کوششهای همسران ( بیشتر به خاطر وجود بچه ها ) برای نرسیدن به مرحله جدایی ، تقریبا در صد زیادی از کل پیوندهای زناشویی به طلاق رسمی و درصد بالایی از مابقی نیز به طلاق عاطفی منتهی میشود .

ازدواج یک مبارزه است که امکان بروز پیش آمدهای منفی در آن بسیار است ، یک زوج دانا باید بتوانند آنها را بشناسند ، پیش بینی کرده و به آنها رسیدگی کنند .

 

اما عوامل مشکل آفرین چه هستند؟

اعتماد به نفس اندک و احترام نگذاشتن به خود میتواند رابطه ای را پایه گذاری کند که در آن ، این شخص مدام در حال تعریف و تمجید از طرف مقابل خود است . چنین شرایطی بالاخره او را خسته خواهد کرد و این شخص با شنیدن کوچکترین تعریف و تمجیدی ، کسی غیر از همسر خود متمایل خواهد شد .

 

داشتن تعریفی خشک و انعطاف ناپذیر از نقش همسران در زندگی به طوری که هیچ فضایی برای آزادی عمل ، تغییر و تحول و رشد شخصیت افراد باقی نمیگذارد . هنگامی که یکی از طرفین اجبارا نقشی را بپذیرد که با خود او متفاوت است ، صمیمیت و تبادل نظر بین زوج ، کاهش می یابد . برای مثال خانمی که مدرک فوق لیسانس دارد ، مجبور به خانه داری شده است و میخواهد پس از اینکه فرزندانش به سن مدرسه رسیدند ، وارد بازار کار شود ، یکی از موارد متعددی است که شخص در جای نادرست قرار گرفته و ناخشنود است .

 

کوشش برای رسیدن به کمالی که با تعاریف فرد مقابل جور دربیاید و به عبارتی تبدیل شدن به کمال مطلوبی که از خود واقعی شخص فرسنگها فاصله دارد .

 

یک تاثیر منفی بچه دار شدن میتواند این باشد که شوهر ، از شخص شماره یک همسر خود ، به شخص شماره دو تنزل میکند . در همین زمان است که زن ، اضافه وزن پیدا کرده و احساس میکند شوهرش به او بی توجهی میکند و زحماتش را در امر نگهداری از فرزند نادیده میگیرد . هر قدر که این حس متقابل کم ارزشی در زوج قوت بگیرد ، فرزندان به نظر آنها بیشتر تحمیلی میآیند و روابط خانواده به طور فزایندهای سست میشود .