سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

روز آتش نشانی و ایمنی

هفتم مهرماه به نام « آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است . در واقع این روز بهانه ای است تا به گرامیداشت انسان هایی بپردازیم که از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش ما می گذرند تا بتوانیم درامنیت زندگی کنیم .

ایمنی را مصونیت در برابر آسیب های ناشی از حوادث ، اعم از طبیعی و غیرطبیعی معنا کرده اند . از آن جایی که نمی توان به ایمنی به صورت صد در صد دست یافت ، کارشناسان معمولاً از اصلاحاتی نظیر « ارتقاء و ایمنی» و « سطح پیشرفت ایمنی» استفاده می کنند .

سطح پیشرفت ایمنی رابطه تنگاتنگی با توسعه دارد ، لذا در کشورهای پیشرفته ، یکی از اهداف دولت ها ، حداکثر کردن سطح پوشش ایمنی برای دست یابی به حداکثر توسعه است .

هدف از نامگذارى این روز به عنوان روز ملی ایمنى و آتش نشانى ، تبدیل ایمنى در کشور به یک فرهنگ است . در کشور ما بیش از 160 سال از تأسیس اولین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز به سال 1221 شمسی و نزدیک به هشتاد سال از تأسیس آتش نشانی پایتخت می گذرد .

پس از انقلاب اسلامی ، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی ، فلسفه وجودی آتش نشانی های کشور توسط بندهای 14 و 20 ماده 55 قانون شهرداری تعریف شد و از همین رو سازمان های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری ها قلمداد می شوند .

بر اساس این قانون شهرداری ها ملزم هستند ، برای حفظ شهرها از خطر سیل و حریق و دیگر مخاطرات تدابیر مؤثری اتخاذ نمایند .

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اهدافی چون مهار و اطفاء حریق و حفاظت از افراد و ثروت های عمومی و خصوصی در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن ، ارایه آموزش های لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف ، ایجاد و توسعه ایستگاه های مورد نیاز و بهره برداری از آنها ، انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی و نظـارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی و استانداردهای تجهیزاتی ساختمان ها در مقابل سوانح گوناگون ( آتش‌سوزی ، زلزله ، برق گرفتگی ، سیل و ... ) فعالیت می کند .

با توجه به اینکه کشور ما یک کشور حادثه خیز است و از چهل حادثه طبیعی شناخته شده ، 30 مورد آن در ایران امکان وقوع دارد ، توجه به بحث ایمنی همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی ، امری ضروری است .

مهم ترین وظایف سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را می توان موارد زیر دانست :

ارتباط و همکاری و هماهنگی و مشورت با مراکز علمی ، نظامی ، پزشکی و سایر سازمان ها و اشخاص مربوط . تعیین صلاحیت فنی و امکانات شرکت های خصوصی و دولتی با عنوان های مختلف اعم از طرح ایمنی یا شارژ کننده و فروشنده و سازنده ماشین ها ، قطعات ، ادوات و تجهیزات مختلف مربوط به امور ایمنی و نجات و آتش نشانی در سطح جامعه .

اشاعه و به کارگیری رشته های ورزشی بین کارکنان سازمان مخصوصاً نیروهای عملیات به منظور تقویت و آمادگی جسمانی و بالا بردن روحیه افراد که لازمه این حرفه است .