سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

بهترین الگو برای پیروزی!

از روانشناسی پرسیدند: بهترین الگو برای پیروزی چیست؟

گفت: «کودکان» بهترین الگو هستند.

گفتند: کودکان که هیچ نمی‌دانند.

گفت: سخت در اشتباهید. کودکان شش خصوصیت دارند که نباید هیچ‌گاه فراموش کرد.

اول اینکه همیشه بی‌دلیل شاد هستند.

دوم اینکه همیشه سرشان به کاری مشغول است .

سوم اینکه وقتی چیزی را می خواهند تا بدست نیاورند دست از اصرار بر نمی دارند.

چهارم اینکه: به هیچ چیز دل نمی‌بندند.

پنجم اینکه: وقتی با هم دعوا می‌کنند سریع آشتی می‌کنند و از هم کینه به دل نمی‌گیرند.

و ششم اینکه به راحتی گریه می‌کنند.

 


ویژگی های افراد نخبه

به طور کلی کودکان تیزهوش نسبت به دیگر همسالان خود از نظر جسمانی جذاب تر بوده و از نظر اجتماعی بخوبی سازگار اند .

کودکان تیزهوش عمدتاً از نظر قد، قدرت و سلامت جسمانی نسبت به دیگر همسالان خود برتر بوده و از نظر پیشرفت آموزشی کاملاً‌ موفق اند . برجستگی خاص آنان در خواندن و زبان بوده و در زمینه دست خط و املاء ویژگی خاصی نشان ندادند .

45 درصد از گروه مطالعه « ترمن » قبل از مدرسه، خواندن را آموخته بودند. در واقع کودکان تیز هوش از نظر پیشرفت زبان و بیان از برتری خاصی برخوردار هستند . در بین کودکان تیز هوش تفاوتهای خاص فردی کاملاًٌ مشهود بوده است .

در اینجا به بعضی از ویژگی هایی که در غالب کودکان تیزهوش در سنین قبل از مدرسه قابل مشاهده است و می تواند برای پدران و مادران تا حدودی ملاک ارزیابی قرار بگیرد به شرح زیر اشاره می شود :

استفاده از خزانه لغات وسیع و بکارگیری صحیح کلمات در سنین کودکی .

مهارت زبان و بکاربردن جملات کامل و توانایی ساختن و گفتن داستان در سنین کم .

علاقه در مشاهده دقیق و کنجکاوانه و زیرکانه و به خاطر سپردن مشاهدات و اطلاعات و موضوعات مورد مشاهده .

علاقه مندی به کتاب و اطلس ها و دایرةالمعارف و مجلات مختلف و  ...

توجه و علاقه به ساعت ها و تقویم ها در سنین کم .

توانایی تمرکز فکری روی موضوع خاصی به مدت طولانی تر از دیگر همسالان خود .

علاقه و توانایی و مهارت فوق العاده در نقاشی ، موسیقی و دیگر کارهای هنری .

توجه و کشف رابطه علت و معلولی در سنین کودکی .

رشد توانایی خواندن در سنین کودکی ( قبل از مدرسه)

رشد و توسعه علایق متنوع .

 


مقایسه ممنوع  

چرا نباید فرزند خود را با کودکان دیگر مقایسه کنید؟

دلایل زیادی می توان ارائه کرد که شما نیاید فرزندان خود را با کودکان دیگر مقایسه کنید، این مقایسه چه با خواهر و برادرهای او باشد و یا چه با فرزند یکی از آشنایان، اعتمادبه‌نفس او را به شدت خدشه‌دار کرده و باعث می‌شود احساس حقارت کند. با وجود این، بسیاری از والدین وقتی می‌بینند فرزندشان به خوبی بچه‌های دیگر نیست، دست به این مقایسه‌ها می‌زنند.

دلایل مهمی که به شما نشان می‌دهد چرا نباید فرزندتان را با دیگران مقایسه کنید :

بر اعتماد به‌نفس او اثر می‌گذارد

یکی از مهمترین دلایلی که نباید فرزندتان را با کودکان دیگر مقایسه کنید این است که بر اعتمادبه‌نفس او اثر منفی خواهد گذاشت. آیا دوست دارید خودتان را مدام با دیگران مقایسه کنند؟ بیشتر مشکلات مربوط به ضعف اعتمادبه‌نفس ، در کودکی ریشه دارد، بنابراین کاری نکنید که او احساس کند از دیگران پایین‌تر است.

هر کودکی متفاوت است

هر کودک یک فرد خاص است و استعدادها و توانایی‌های خاص خودش را دارد. چه اهمیتی دارد که یک کودک در موسیقی استعداد دارد و دیگری ندارد؟ آن کودک ممکن است در ورزش استعدادی فوق‌العاده داشته باشد یا عاشق کتاب خواندن باشد.

هیچکدام از این استعدادها بهتر از دیگری نیست، همانطور که هیچ کودکی از کودک دیگر برتر نیست. به هیچ عنوان نباید طوری رفتار کنید که فرزند شما احساس کند باید سعی کند شبیه دیگران باشد.

مقایسه مستقیم باعث عصبانی شدن کودک می‌شود

وقتی برای کودک مشخص‌شد که به اندازه کافی خوب نیست، نه تنها حس تلخی و ناراحتی نسبت به شما پیدا می‌کند بلکه نسبت به خواهر و برادر و یا دوست خودش هم همین حس ناراحتی و عصبانیت در او ایجاد می‌شود.

آیا واقعاً می‌خواهید بین فرزندانتان خصومت ایجاد کنید؟ مطمئناً نه . پس از مقایسه کردن آنها با همدیگر خودداری کنید، حتی اگر تصور کنید متوجه آن نمی‌شوند، چون ممکن است کسی به اطلاع آنها برساند.

این نوع مقایسات در ذهن آنها ماندگار می شود

شاید تعجب کنید وقتی بفهمید که خاطرات این نوع مقایسات تا چه مدت مدیدی می‌تواند در ذهن فرزندتان باقی بماند. آیا آخرین باری  را به خاطر می‌آورید که به فرزندتان گفته باشید: «چرا تو نمی‌تونی مثل برادرت باشی؟»، فرزندتان به خاطر خواهد داشت که چقدر احساس حقارت کرده است. این پیام خیلی زود در آنها ماندگار میشود، حتی اگر واقعاً در آن لحظه منظور خاصی نداشته باشید.

پیش‌گویی کامبخش

فرزندتان به مرور زمان این پیام را که به اندازه کافی خوب نیست جذب کرده و کم‌کم آن را باور می‌کند. اگر قرار نیست موفق شود اصلاً چرا باید چیزی را امتحان کند؟ و این دقیقاً همان اتفاقی است که می‌افتد. با این روش فرزندتان را فقط برای شکست آماده می‌کنید.

هر کودک با سرعت خودش رشد می‌کند

 دوران کودکی مسابقه‌ای برای اول شدن نیست. کودکان با سرعت خودشان رشد می‌کنند. اما بیشتر اوقات والدین وقتی می‌بینند که فرزندشان در همان سن فرزند دوستشان راه نمی‌افتد یا به زبان نمی آید ‌، نگران می‌شوند. هیچ برنامه زمانی برای رشد کودکان وجود ندارد، به همین دلیل هیچ جای نگرانی نیست. مطمئن باشید که به زمان خودشان رشد خواهند کرد.

خودخواهی

برعکس این مقایسات هم همینطور است. عاقلانه است که فرزندتان را به طریق مثبت هم با دیگران مقایسه نکنید. دوست دارید فرزندتان طوری بزرگ شود که تصور کند از بقیه آدمها برتر است؟ تحسین کردن بچه‌ها کار خوبی است اما باید مراقب باشید که به طور مداوم به آنها نگویید که از بقیه بچه‌ها بهتر و بالاتر هستند. اگر بخواهید آنها را خودخواه و متکبر بار بیاورید هیچ لطفی در حقشان نکرده‌اید.

مقایسه کردن فرزندتان با دیگران تصویری منفی از خودشان به آنها می‌دهد.

پدر یا مادر بودن یک مسابقه نیست و لازم نیست به بقیه والدین نشان دهید که فرزندتان چقدر بهتر از بقیه است یا نگران باشید که بقیه بچه‌ها بهتر از بچه شما هستند. فقط باید با محبت آنها را تشویق کنید که خودشان را باور داشته باشند و کمکشان کنید که توانایی‌های خودشان را کشف کنند.


نقاشی کودک شما سخن می گوید

شیوه های انگیزش

اغلب کودکان برای اینکه بهترین کارهنری خود را به وجود آورند به نوع خاصی تحریک نیاز دارند. کودک از مشاهده در خانه ، جامعه ، در زمین بازی ، سفرها و بازدید از موزه ها ، باغ وحش ، پارکها ، تلویزیون ، رادیو ، کتابها ، مجلات و نشریات الهام و یا تحریک می شود که باعث بیان هنری و یا به عبارتی نقاشی می شود. که مربی می تواند از مفاهیم پرسشی از قبیل چطور ، چه چیزی ، چرا ، کجا و … می تواند نه تنها نقاشی بلکه دیدن ، فکرکردن کودک را تشویق نماید.

یکی از مواردی که باعث پیشرفت خلاقیت خردسالان می شود آن است که معلم خردمند به کودک اجازه دهد تا به طور مستقل کارکند مگر اینکه کودک نیاز به تشویق و انگیزه بیشتری داشته باشد.