سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

مولانا

در جهان تنها یک فضیلت وجود دارد و آن آگاهی است و تنها یک گناه ، و آن جهل است و در این بین ، باز بودن و بسته بودن چشم ها ، تنها تفاوت میان انسان های آگاه و نا آگاه است .

نخستین گام برای رسیدن به آگاهی توجه کافی به کردار ، گفتار و پندار است . زمانی که تا به این حد از احوال جسم ، ذهن و زندگی خود با خبر شدیم ، آن گاه معجزات رخ می دهند .

 در نگاه مولانا و عارفانی نظیر او

زندگی ، تلاش ها و رویا های انسان سراسر طنز است ! چرا که انسان نا آگاهانه همواره به جست و جوی چیزی است که پیشاپیش در وجودش نهفته است ! اما این نکته را درست زمانی می فهمد که به حقیقت می رسد! نه پیش از آن !

مشهور است که بودا درست در نخستین شب ازدواجش ، در حالی که هنوز آفتاب اولین صبح زندگی مشترکش طلوع نکرده بود ، قصر پدر را در جست و جوی حقیقت ترک می کند . این سفر سالیان سال به درازا می کشد و زمانی که به خانه باز می گردد فرزندش سیزده ساله بوده است ! هنگامی که همسرش بعد از این همه انتظار چشم در چشمان بودا می دوزد ، آشکارا حس می کند که او به حقیقتی بزرگ دست یافته است . حقیقتی عمیق و متعالی .

بودا که از این انتظار طولانی همسرش شگفت زده شده بود از او مپرسد : چرا به دنبال زندگی خود نرفته ای؟!

همسرش می گوید : من نیز در طی این سالها همانند تو سوالی در ذهن داشتم و به دنبال پاسخش می گشتم! می دانستم که تو بالاخره باز می گردی و البته با دستانی پر! دوست داشتم جواب سوالم را از زبان تو بشنوم ، از زبان کسی که حقیقت را با تمام وجودش لمس کرده باشد . می خواستم بپرسم آیا آن چه را که دنبالش بودی در همین جا و در کنار خانواده ات یافت نمی شد؟!

و بودا می گوید : حق با توست ! اما من پس از سیزده سال تلاش و تکاپو این نکته را فهمیدم که جز بی کران درون انسان نه جایی برای رفتن هست و نه چیزی برای جستن ! حقیقت بی هیچ پوششی کاملا عریان و آشکار در کنار ماست آن قدر نزدیک که حتی کلمه نزدیک هم نمی تواند واژه درستی باشد ! چرا که حتی در نزدیکی هم نوعی فاصله وجود دارد ! ما برای دیدن حقیقت تنها به قلبی حساس و چشمانی تیزبین نیاز داریم .

 تمامی کوشش مولانا در حکایت های رنگارنگ مثنوی اعطای چنین چشم و چنین قلبی به ماست او می گوید : معجزات همواره در کنار شما هستند و در هر لحظه از زندگی تان رخ می دهند فقط کافی است نگاه شان کنید .

او گوید : به چیزی اضافه تر از دیدن نیازی نیست ! لازم نیست تا به جایی بروید ! برای عارف شدن و برای دست یابی به حقیقت نیازی نیست کاری بکنید ! بلکه در هر نقطه از زمین ، و هر جایی که هستید به همین اندازه که با چشمانی کاملا باز شاهد زندگی و بازی های رنگارنگ آن باشید ، کافی است !

این موضوع در ارتباط با گوش دادن هم صدق میکند ! تمامی راز مراقبه در همین دو نکته خلاصه شده است شاهد بودن و گوش دادن اگر بتوانیم چگونه دیدن و چگونه شنیدن را بیاموزیم عمیق ترین راز مراقبه را فرا گرفته‌ایم !


تعریف موزه     :

بر مبنای تعریفی که « ایکوم » از موزه می دهد ، موزه مکان گردآوری ، نگهداری ، مطالعه و بررسی کردن و نیز به نمایش گذاشتن نعمتهای فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش ، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنهاست .

معنای لغوی و اصطلاحی موزه :

نام موزه از لغت فرانسوی ( Musee   ) گرفته شده و به معنای مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گرانبها را در آن به معرض نمایش می گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و علاقه مندان از آن استفاده می کنند . کلمه « موزه » را فرانسویان از لغت یونانی گرفته اند . « موزه » نام تپه ای در آتن بوده است که در آن عبادتگاهی برای موزه ها ساخته شده بود .

امروزه در کشورهای گوناگون جهان موزه ها ، آثار باستانی ، مردم شناسی ، طبیعی ، حیوانات و وحوش و مجموعه تاریخی آن کشورها را به نمایش می گذارد .

فرهنگ تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیا و وسایلی که در آن موزه ها جمع آوری شده است شناخته می شود . یکی از راههای شناخت اقوام گذشته و نحوه زندگانی آنها بازدید از موزه هاست که جنبه آموزشی نیز دارد .

تاریخچه موزه :

پژوهشگران و متخصصان موزه داری ، به دنبال ریشه یابی واژه موزه به مبدأ « هلنی » بسنده کرده و تاریخ موزه و تاریخگذاری این پدیده را این گونه تعریف کرده اند : « معبد خدایان هنر شعر و موسیقی که بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت ، »

نخستین موزه ای که در تاریخ موزه ها نام برده می شود موزه « آشمولین » در شهر آکسفورد است که نخستین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ داشته است .

نخستین موزه در قاره آسیا موزه « هارمیتاژ » یا « هرمیتاژ » در لنینگراد روسیه است و اولین موزه ایران در سال 1295 ه . ش به نام « موزه ملی ایران » پایه گذاری و گشایش یافته است .

سال 1746 میلادی را در تاریخ تحول و تکامل موزه ها باید نقطه عطفی به شمار آورد . زیرا در این سال نویسنده فرانسوی ، « لاخون دوسن ین » عقاید و اندیشه های نوینی را درباره موزه مطرح کرد که موجب تحرک و تسریع در بنیادگیری موزه ها شد . چهار سال پس از آن به سال 1750 میلادی اولین موزه واقعی جهان در قصر لوکزامبورگ برپا شد .

اهداف موزه :

هدفهای موزه را می توان به این صورت خلاصه کرد :

نگهداری آثار گذشتگان ، نمایش و انتقال آنها به آیندگان

ارزیابی و قیاس میان پدیدارهای تاریخی ، عملی ، فنی ، صنعتی و هنری گذشته و حال

ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام

شناخت و نمایش سهم اقوام و ملل در فرهنگ و تمدن جهانی

اعتلا و بهبود دانش محصلان ، دانشجویان ، پژوهشگران و گروههای دیگر

جلوگیری از انهدام فرهنگ بومی و ایجاد راهی در برابر فرهنگهای سرگردان و نامأنوس

منشأ موزه ها در گنجینه های سلطنتی یا کلیسایی قرون وسطی و در اتاقهای کوچک حاوی اشیا و نمونه های کمیاب که در فاصله قرنهای شانزدهم و هجدهم میلادی رواج یافته ، نهفته است .

انواع موزه :

نخستین گونه بندی که در ممالک بسیاری به قوه خود باقی است و همچنان در اسامی کمیته های تخصصی ایکوم انعکاس دارد ، تمایز بین موزه های هنری ظریفه ، هنرهای کاربردی ، تاریخ ، مردم شناسی ، علوم طبیعی ، دانش و فناوری ، موزه های منطقه ای ، محلی و موزه های تخصصی است . در عین حال سیر تحول موزه ها از جنگ دوم جهانی به این سو ، بتدریج مرزهای بین رشته ها و مجموعه ها را از میان برداشته است . اکنون موجه تر به نظر می رسد که موزه ها را به انواع زیر تقسیم کنیم :

موزه های هنری

موزه های تاریخی

موزه های تخصصی

موزه های علمی

موزه های فنی و صنعتی

موزه های تاریخی : آثار و اشیای قدیمی را که می توانند گویای زمینه و پیشینه مردم شناسی و باستان شناسی و تاریخی باشند ، در خود جای داده اند .

موزه های تخصصی : آثار تاریخی ، هنری و فنی را به مناسبتهای ویژه در معرض دید مردم قرار می دهند . دو نوع این موزه ها را به « موزه در هوای آزاد » و « موزه محلی » موسوم کرده اند .

موزه های علمی : گیاهان ، جانوران ، سنگها ، خاکها ، سنگواره ها و آنچه دست بشر در خلق آنها دخالت نداشته است ، تهیه و نگهداری می کنند که به انواع موزه های تاریخ طبیعی ، جانوران زمینی ، گیاهان ، ماهیها و جانوران دریایی طبقه بندی می شوند .

موزه های علمی مهم ترین و فعالترین موزه ها هستند . موزه های علوم طبیعی می باید نقش ویژه ای در آگاه سازی و متقاعد ساختن مردم ایفا کنند و در سطح علمی اسنادی ( بالغ بر میلیونها نمونه ) که پیشرفت دانش را از دیدگاه رشته های متعدد میسر می سازند در اختیار پژوهندگان قرار دهند .

موزه های فنی و صنعتی : ساخته های فنی و صنعتی انسان را در زمینه های اختراعات ، اکتشافات ، وسایل نقلیه ، ماشین آلات و مانند آنها را به نمایش می گذارند و به نامهای موزه اختراعات ، موزه اکتشافات ، موزه ماشین آلات و موزه وسایل نقلیه و غیره موسوم شده اند .

موزه های هنری : آثا ر و اشیای زیبایی درباره نقاشی ، معماری و مجسمه سازی و غیره را گردآوری می کنند و آنها را به موزه های نقاشی ، معماری و مجسمه سازی ، هنرهای تزئینی و صنایع دستی ، لوازم خانگی ، موزه خط و خطاطی ، کتاب و صحافی ، موزه سرامیک و کاشی ، موزه قالی و قالیبافی ، موزه کنده کاری و منبت کاری و صنایع چوبی ، موزه گوهری و سرانجام موزه منسوجات طبقه بندی می کنند .

 

 


همکاری در برگزاری جشنواره زردآلوی بسطام  ( بهار 1390 )

همکاری در برگزاری بزرگداشت آقای میر باقری کارگردان فیلم مختار نامه ( تابستان 1390 )

انجام مقدمات برگزاری همایش ملی عرفان شرق و توسعه گردشگری برای سال 1391

برگزاری دومین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بخش بیارجمند .

شرکت در نمایشگاه هفته فرهنگی استان ها و معرفی شهرستان با ایجاد بیش از 10 غرفه تخصصی واجرای برنامه های آیینی در کاخ گلستان ( پاییز 1390 ).

برگزاری دومین جشنواره گردشگری اورس برفی ( شادیهای زمستانه ) ( زمستان 1390 )

مشارکت در برگزاری جشنواره انگور ( پاییز 1390 )

همکاری در برگزاری نمایشگاه آشنایی با مشاغل مرتبط با گردشگری و صنایع دستی ( زمستان 1390 )

ب : امور اجرایی مرتبط با حوزه گردشگری

فعال نمودن ستاد تسهیلات نوروزی 90 و ارائه خدمات به زائرین محترم حضرت علی بن موسی الرضا ( ع ) .

فعال نمودن ستاد تسهیلات سفر در تابستان 90

برنامه ریزی جهت فعال نمودن ستاد تسهیلات نوروزی سال 1391

برگزاری نمایشگاه عرض? صنایع دستی در نوروز 1391

ساماندهی تورهای طبیعت گردی ورودی به شهرستان

بازدید و نظارت بر تاسیسات گردشگری و برخورد با واحدهای متخلف

صدور 2 مجوز خانه روستایی در ابر

صدور مجوز مهمانپذیر در شهر بیارجمند

پیگیری جهت تمدید پروانه واحدها و برخورد با واحد های متخلف

رسیدگی به شکایات واصله

برگزاری آئین سنتی ماه مبارک رمضان

پاسخگویی به ارباب رجوع و دانشجویان بخش مربوطه

   تدوین برنامه های حوزه گردشگری

 ثبت جنگل ابر در فهرست آثار طبیعی ملی .

ج : اموراجرایی مرتبط با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و جذب سرمایه گذار:

پیگیری جهت تکمیل پروژه های در حال احداث :

کمپینگ ها ( 90 درصد پیشرفت فیزیکی ) ، مجتمع های بهداشتی میان راهی

تکمیل و تشکیل پرونده های احداث تاسیسات گردشگری : * ( تعدادی از پروندهای ذیل ( ستاره دار ) مربوط به سال گذشته بوده که در حال پیگیری می باشد ) .

چه اقداماتی در دست اجرا دارید ؟

برنامه های سال جاری :

مرمت ابنیه تاریخی شهرستان

پیگیری پرونده ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام

ساخت و رونمایی از مجسمه عارف ربانی شیخ ابوالحسن خرقانی

برگزاری اولین همایش ملی عرفان شرق و توسعه گردشگری

پیگیری و مساعدت در ساخت اماکن اقامتی از سوی بخش خصوصی

برگزاری جشنواره های گردشگری در مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری

برگزاری دوره های آموزشی رایگان صنایع دستی برای علاقمندان و احیای رشته های منسوخ

دفتر نشریه بامداد : از این که پذیرای ما شدید ؛ سپاسگزاریم و برای شما و همکاران خوب و صمیمی شما ، موفقیت بیشتر ، در کارها را ، از خداوند آرزو داریم . 

 


آشنایی با خادمان شهرستان شاهرود و استان

دیداری با حمید رضا حسنی ، ریاست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود

خود را معرفی بفرمایید :

حمیدرضا حسنی کارشناس پژوهش های مردم شناسی     ، دارای 17 سال سابقه خدمت در اداره میراث فرهنگی     ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود     .

از چه زمانی تصدی این مسئوولیت   را قبول کرده اید ؟

از ابتدای مرداد ماه 1389 در سمت ریاست اداره میراث فرهنگی     ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افتخار خدمتگزاری مردم فرهنگ دوست شهرستان شاهرود را دارم     .

چه اقداماتی تا به حال انجام داده اید ؟

عملکرد اداره شهرستان در سال گذشته (     1390     )     :

در بخش میراث فرهنگی    :

الف : حوزه حفظ و احیاء

بهسازی بافت بسطام ، تعمیرات خانه یغماییان ، تملک حریم ، مرمت بازار شاهرود ، مرمت تکیه برنجی ، مرمت تکیه بیدآباد ، مرمت سردرب محله آقایان ، مرمت کاروانسرای عباس آباد ، مرمت مسجد آقا و مرمت یخدان بیارجمند .

ب : حوزه میراث معنوی

برگزاری دومین سوگواره آیین های حسینی با عنوان تعزیه میراث معنوی ، در شهرهای میامی ، کلاته خیج ، مجن و امامزاده قهج .

تهیه و ارسال پرونده ثبت آیین معنوی « چلچلا » در شهر « مجن » و « لاک تراشی » منطقه کالپوش به جهت ثبت در فهرست میراث معنوی ملی .

ترغیب و تشویق دهیاران و انجمن های محلی نسبت به دایر نمودن موزه های محلی و منطقه ای .

ج : حوزه یگان حفاظت

بازدید و سرکشی روزانه از مجموع 181 اثر تاریخی ( بنا و تپه تاریخی ) شهرستان های شاهرود و میامی .

دستگیری 5 نفر از حفاران غیرمجاز آثار تاریخی .

در بخش حقوقی تعداد 7 پرونده شکایت از متخلفین در حوزه میراث فرهنگی انجام گرفته که 5 فقره آن در حال پیگیری است و 2 پرونده با صدور رأی مختومه گردیده است .

کشف وضبط 3 دستگاه فلز یاب و همچنین تعدادی ادوات حفاری از حفاران غیر مجاز در شهرستان شاهرود .

در بخش صنایع دستی :

ثبت نام متقاضیان برخورداری از تسهیلات مشاغل خانگی به صورت مستقل 500 نفر و صدور مجوزهای مربوطه .

ثبت نام متقاضیان برخورداری از تسهیلات مشاغل خانگی بصورت پشتیبان و صدور مجوزهای مربوطه .

تحت پوشش قرار گرفتن 936 نفر در رشته های مختلف صنایع دستی از ابتدا تا کنون .      

شناسایی 390 صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی وصدور مجوز های سه گانه ( اعم از گواهی کوتاه مدت ، کارت شناسایی ، پروانه تولید کارگاهی ) .

فعالیت صنعتگران در 68 رشته هنری صنایع دستی در شهرستان .

تعداد متقاضیان جهت برخورداری از کارت مهارت فنی جمعا 471 نفر و از این بین معرفی 204 نفر به بیمه تامین اجتماعی جهت برخورداری از بیمه صنعتگران .

حضور بیش از 20 هنرمند شاهرودی به جهت حضور در نمایشگاه های مختلف سراسری صنایع دستی کشور .

در آمد بیش از 600 میلیون ریالی صنعتگران از محل فروش صنایع دستی در بازارچه و نمایشگاه های مختلف .

انجام کمک های مالی بلاعوض به صنعتگران مطرح ونخبه شهرستان ، صنعتگران رشته های منسوخ ، زنان سرپرست خانوار در قالب تعمیر و مرمت کارگاه ها ، خرید وتجهیز کارگاه ها ، خرید تولیدات ومصنوعات صنایع دستی .

آموزش و احیاء رشته های مختلف صنایع دستی به صورت رایگان : در بخش های مرکزی ، بیارجمند ، بسطام  و میامی ، بیش از 200 نفر در رشته های مختلف اعم از گلیم ، سفال ، لاک تراشی ، معرق چوب ، چرم دوزی و ... در 2 مقطع مقدماتی و پیشرفته .

خرید تولیدات صنعتگران به جهت حمایت از آنها .

حضور 6 صنعتگر شاهرودی در رقابت مهر اصالت یونسکو در سطح ملی طی سال جاری که تاکنون موفقیت 4 اثر از 3 صنعتگر در زمینه قلمزنی روی مس ، سفال وسرامیک ، دستبافته های سنتی و نمد حاصل گردیده است .

در بخش گردشگری :

الف : برگزاری جشنواره ها

برگزاری اولین جشنواره گردشگری سفر به توران ( بهار 1390 )

برگزاری چهارمین جشنواره گردشگری سفر به دشت شقایق کالپوش ( بهار 1390 )


دشواری های رفتاری در کودکان

افسردگی

افسردگی ، نوعی واکنش عاطفی نسبت به وضعیت نا امید کننده و محرومیت‌زا و فشار آور است که با افکار و احساسات نا مطلوب همراه است .

علائم و نشانه‌ها :

هیجان پذیری و بیقراری ، تنهائی و گوشه‌گیری شدید ، شکایت از خستگی مفرط ، ناتوانی در تمرکز حواس ، استفاده مکرر از مکانیسم دفاعی انکار ، ارتکاب جرم و رفتار‌های ضد اجتماعی ، فرار از واقعیت ، منفی گرائی ، و     

 

علل :

وجود زمینه ارثی و عوامل محیطی نامساعد .

نواقص جسمی‌ .

محرومیت کودک از عشق و محبت والدین .

عدم ارضا نیاز‌های جسمی و روانی .

مورد تهدید و تحقیر و تمسخر قرار گرفتن .

سخت گیری‌های بی مورد والدین .

بی توجهی به علائق و آرزوهای کودک .

ناکامی‌

احساس نا امنی و نگرانی

 

درمان :

روان درمانی

خودداری از جر و بحث بیهوده با کودک

تشویق رفتار‌های مناسب و مطلوب کودک

تشویق به شرکت در فعالیت‌ها

استفاده صحیح از اوقات فراغت کودک

استفاده از دارو

شوک درمانی